Het online aandeel in de Nederlandse non-food retail groeit naar verwachting van 25% in 2018 naar 35% in 2025. Online retail telt in Nederland op dit moment nog een behoorlijk hoog aantal aanbieders. In veel andere landen hebben platformen als Amazon en Alibaba de online verkopen grotendeels naar zich toe weten te trekken. Nederlandse consumenten blijken volgens onderzoek inmiddels bereid zich meer te binden aan vaste online aanbieders met een breed assortiment.

Dat schrijft het Economisch Bureau van ING. Het verwacht dat in 2025 ook in Nederland één a twee platformen de markt zullen domineren. Het is niet ondenkbaar dat zo'n beperkt aantal partijen 30% tot 40% van het online retail-segment veroveren, denkt de bank. In Nieuwe strijd staat voor de deur in online retail, een rapport over de impact van platformisering in online non-food retail, onderbouwt ING zijn visie.

In grote stedelijke concentraties zijn zowel Amazon als Alibaba inmiddels ook al actief met food en zelfs vers voedsel.
RetailDetail - ING: "Amazon, Alibaba of Bol.com knijpen de markt dood"
  • Deel
Druk af