Onomwonden ongezond: geen Fritz voor kids
“We profileren ons niet als een gezonde keuze,” vertelt Anna Grobe tijdens de eerste bijeenkomst met Nederlandse pers van Fritz Kola. “Onze originele Kola bevat suiker en een stevige dosis cafeïne (25 mg per 100 ml); dat is niet gezond, zeker niet voor kinderen. Daarom vermijden we bewust kindermarketing. Onze campagnes, gericht op maatschappelijke kwesties, zijn bedoeld voor volwassenen. We raden volwassenen ook aan om Kola met mate te drinken. Daarom produceren we in glazen flessen van 200, 330 en 500 ml. Zo blijft de smaak optimaal en voorkom je de verleiding om een hele literfles leeg te drinken. En als je liever minder suiker wilt, hebben we ook Fritz Kola Light en Fritz Kola Super Zero voor je.”
Duurzaamheid
Een glazen Fritz-flesje kan tot 50 keer opnieuw worden gevuld en is 100% recyclebaar zonder kwaliteitsverlies. Fritz Kola wil het statiegeld verhogen van 8 naar 25 cent per fles om hergebruik te kunnen versnellen. Om dit verder te ondersteunen, sloot Fritz Kola zich aan bij de New European Reuse Alliance (New ERA), een initiatief dat streeft naar een circulaire toekomst die de wegwerpmaatschappij zo ver mogelijk achter zich laat.
Links gedachtegoedIn 2022 onderzocht Fritz Kola de economische situatie van Duitsers die statiegeldflesjes inzamelen. Door de stijgende kosten van levensonderhoud verzamelen meer dan 1.030.000 mensen flessen of blikjes om een klein extra inkomen te verdienen, gemiddeld €49 in de wintermaanden. Onder het Every Bottle Helps-initiatief zet Fritz Kola zich in voor een waardige benadering van deze inzamelaars. Ze plaatsten speciale houders waar flessen kunnen worden achtergelaten, om het inzamelen makkelijker en minder vernederend te maken. Dit initiatief is inmiddels uitgebreid naar 20 steden in Nederland met de Doneerring.
Kein Bier für Nazis
Fritz-Kola is niet bang om stevig politieke stelling te nemen, in tegenstelling tot menig voedingsmiddelbedrijf. Fritz-Kola’s meest gewaagde campagne tegen extreemrechts droeg de slogan ‘Kein Bier für Nazis’ (Geen bier voor nazi’s). Gelanceerd in 2017, rond de Duitse verkiezingen, was het doel om een sterk statement te maken tegen de opkomst van extreemrechts, waaronder de Alternative für Deutschland (AFD). De slogan werd breed verspreid via posters, billboards en sociale media. Een belangrijk onderdeel van de campagne was de samenwerking met bars, cafés en evenementenlocaties, waar het promotiemateriaal zichtbaar werd geplaatst om duidelijk stelling te nemen tegen extreemrechts.
Kortom, achter de ‘K’ van Kola schuilt een verhaal. Of dit progressieve, linkse gedachtegoed ook in verrechtst Nederland aanslaat, laat het marktaandeel van deze alternatieve Kola straks vanzelf zien.
fritz-kola pleit voor de invoering van een standaard statiegeldtarief in Duitsland. Met het initiatief 'Drink from Glass' pleit fritz-kola sinds 2020 voor een systeemverandering in de drankenindustrie. Samen met (groot)handelaren, restauranthouders en vele andere partners promoten we met succes het gebruik van herbruikbare glazen flessen.
Nu bereidt fritz-kola zich voor om de volgende grote stap in Duitsland te zetten: het eisen van een verhoging van het statiegeld op herbruikbare glazen flessen naar 25 cent – zoals gebruikelijk is bij wegwerp-PET-flessen.
Dit komt omdat herbruikbare glazen flessen steeds vaker langdurig naast de vuilnisbak worden achtergelaten. Het loont zelfs niet de moeite voor de meer dan 1 miljoen flessenverzamelaars in Duitsland om de flessen voor 8 cent terug te brengen, maar de flessen zijn nodig om het re-use systeem te laten werken.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog