Maar er is geen ontkomen aan. Niet aan de berichtgeving en niet aan tijdelijk droogleggen. Dry January is Goede Voornemens 2.0. Een goed georganiseerd motivatie-evenement, een paar jaar geleden geïnitieerd door Alcohol Change UK, een Britse liefdadigheidsorganisatie die alcoholmisbruik bestrijdt. Geen overbodige luxe in het Verenigd Koninkrijk, zo’n hulpgroep, maar elders ook niet. Een beter idee, met meer aanhangers inmiddels, dan dat andere recente Britse plannetje.

Je relatie met alcohol
Why do Dry January? Die vraag staat vooraan op de nuchtere website. “Dry January is de beste tijd om je relatie met alcohol te resetten”. Redenen “to try dry” zijn onder meer beter slapen, mooiere huid, gewichtsverlies, meer geld in je zak, betere gezondheid en een “ongelofelijk gevoel iets bereikt te hebben”.

Via de website kan je je opgeven en de app downloaden. Je krijgt mailtjes met tips en “informatie van alcoholexperts om je maand gemakkelijker en leuker te maken”. New year, new you.

Werkt het? Dat hangt er in de eerste plaats van af of je het een maand volhoudt, hetgeen weer afhangt van een hoe grote drinkebroer of -zus je bent natuurlijk.

Gezelligerds die heus wel van zichzelf weten dat ze af en toe te veel drinken, zeker met de feestdagen, zullen gemakkelijker de fles kunnen laten staan dan alcoholisten die, zacht uitgedrukt, al jaren een slechte relatie met alcohol hebben. Maar wie zich informeert over zoiets als Dry January heeft al het zelfinzicht dat drank een probleem is.

Huib Stam
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Tijdelijke abstinentie
Er is onderzoek gedaan naar “vrijwillige tijdelijke abstinentie van alcohol tijdens ‘Dry January’ en alcoholgebruik daarna”. De conclusie is dat het meedoen aan Dry January “wellicht verband heeft met een verandering naar gezonder drinken en meer DRSE, en waarschijnlijk niet leidt tot ongewenste effecten: erg weinig mensen rapporteerden dat ze na een periode van onthouding van de weeromstuit meer gingen drinken”.

DRSE is ‘drink refusal self-efficacy’, een sleutelbegrip in de zorg voor alcoholverslaafden dat afgeleid is van het door de beroemde psycholoog Albert Bandura omschreven verschijnsel van zelfeffectiviteit. Het is in dit verband de inschatting van het eigen vermogen om de drank te kunnen laten staan. De een heeft meer DRSE dan de ander.

Psychologische toestemming
Klinkt allemaal heel mooi, maar heeft het werkelijk zin om een maand niet te drinken, met de wetenschap dat het tijdelijk is? Men’s Health schreef vorig jaar dat die “31 dagen van onthouding [fungeren] als een soort psychologische ‘toestemming’ om na afloop weer net zo veel te drinken als eerst – en misschien wel meer.”

Daar zit ook wel wat in. Bovendien “start je het nieuwe jaar op deze manier al met een negatieve mindset, terwijl je eigenlijk vol nieuwe energie, hoop en plannen voor de toekomst [het nieuwe jaar] in zou moeten sprinten.” Het mannengezondheidsblad stelt dat het volgens de British Liver Trust beter is het hele jaar door alcohol een paar dagen per week te vermijden.

Beide, Dry January en verder maar een paar dagen per week drinken, is misschien het beste. Eerst in januari werken aan je DRSE en dan de rest van het jaar alleen in het weekend een paar glaasjes. Dry January heeft ook een liefdadigheidsprogramma, waarnaar je het geld mag overmaken dat je uitspaart. Maar niemand zal het je kwalijk nemen als je dat geld besteedt aan je eigen goede doel, jezelf.
Dit artikel afdrukken