Elke fles helpt
Fritz-kola onderscheidt zich van andere frisdrankmerken door herbruikbare glazen flessen te gebruiken. We streven ernaar om het gebruik van glazen flessen binnen onze bedrijfsvoering zo praktisch mogelijk te maken. Bijvoorbeeld met de opening van onze nieuwe bottelarij, waar lege flessen efficiënt worden hergebruikt. Hergebruik begint en eindigt echter niet in onze bottelarij.
We zien dat de animo voor de DoneerRing groot isEen fles kun je pas hergebruiken als die eerst is ingezameld. Naast onze eigen productie richten we ons daarom op het bevorderen van hergebruik binnen de drankenindustrie als geheel. We ondersteunen onder andere de uitrol van statiegeldsystemen in landen waar ze nog niet veel voorkomen, en zetten ons in voor een industriebrede samenwerking om het statiegeld te verhogen. Daarnaast richtte fritz-kola samen met andere Europese campagnevoerders de New European Reuse Alliance op, om aandacht te vragen voor een circulaire toekomst in de drankenindustrie. Ook statiegeldinzamelaars zelf zijn belangrijke stakeholders binnen onze circulaire visie. Onder het ‘Every Bottle Helps’-initiatief zetten we ons in voor de respectvolle behandeling van statiegeldinzamelaars, met de introductie van de 'DoneerRing'. Deze speciale houder maakt een einde aan de vernedering om in de vuilnisbak te moeten grijpen voor statiegeldflessen. We zien dat de animo voor de DoneerRing groot is: we deden onderzoek waaruit blijkt dat maar liefst 92% van de Nederlanders de DoneerRing een goed initiatief vindt. Iets meer dan de helft van de Nederlanders die de DoneerRing kennen, gebruikt hem ook daadwerkelijk.
Glas boven plastic
Als ik aan circulariteit denk, denk ik aan glas boven plastic; het idee dat je materialen gebruikt die hun waarde behouden nadat je het product op hebt. Maar ook bijvoorbeeld onze reclamematerialen zijn door deze filosofie tussen de 94-100% duurzaam en recyclebaar. Afval is een onvermijdelijk bijproduct van productie en consumptie. Het is daarom logisch dat we circulariteit direct associëren met recycling. Maar dit is slechts één aspect van het concept. Het voorkomen van verspilling vraagt om zowel het hergebruiken van afval als het verminderen van afvalcreatie. In een volledig circulair systeem is daarom de hele levenscyclus van een product geoptimaliseerd. Denk hierbij aan de optimalisatie van distributie en het verminderen van verpakkingsmaterialen. Bij fritz-kola doen we dit bijvoorbeeld door in onze distributie de afstanden kort te houden en zendingen van bepaalde leveranciers te bundelen met andere producenten.
Het is echter belangrijk om onderscheid te maken tussen simpelweg bedrijfsprocessen optimaliseren en een diepgaande circulaire aanpak. Het verschil zit hem in perspectiefCirculariteit is een mindset
Het optimaliseren van bedrijfsprocessen zoals distributie kan bedrijven, naast verduurzaming, ook andere voordelen bieden, zoals kostenverlaging en verhoogde efficiëntie. Hierdoor heeft elk bedrijf met een productieketen belang bij circulariteit. Het is echter belangrijk om onderscheid te maken tussen simpelweg bedrijfsprocessen optimaliseren en een diepgaande circulaire aanpak. Het verschil zit hem in perspectief. Een circulair systeem is gebouwd op een analyse die de hele levenscyclus van een product van begin tot eind onder de loep neemt. Een analyse bovendien die niet alleen de interne processen binnen een bedrijf bekijkt, maar juist ook die van externe stakeholders, zoals leveranciers. Bedrijven zijn namelijk afhankelijk van deze partijen om de ecologische impact van hun circulaire systeem volledig te realiseren. De verschillende belangen en capaciteiten van stakeholders vormen daarmee een van de grootste uitdagingen voor een werkbare implementatie van circulariteit. Bij fritz-kola benadrukken we daarom het belang van betrokkenheid en samenwerking om circulariteit binnen de hele industrie te bevorderen.
Circulariteit vraagt om een brede herevaluatie van verschillende bedrijfsprocessen en samenwerking tussen interne en externe stakeholders. Door de levenscyclus van producten te optimaliseren en te streven naar hergebruik, kunnen we allemaal stappen zetten naar een duurzamere toekomst.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Nog iets over hergebruik bierflesjes.
Rond de basis van de meeste glazen flessen zit een reeks hobbels aan de zijkant. Waardoor ze kunnen zien hoelang een fles in omloop is. Ze worden ook gebruikt als malmarkeringen, dus als er defecten zijn, kan de fabrikant de oorzaak van het probleem opsporen. Bij hergebruik is er ook uitval. Niet alle flesjes komen door de test heen, er worden altijd wel een aantal bierflesjes voor hergebruik afgekeurd, vooral als er een scherfje glas ontbreekt aan de bovenkant.
Oveigens worden in Frankrijk geen bierflesjes hergebruikt, ik denk vanwege de zeer lage aantallen per merk verspreid over een groot gebied, niet lonend.
Bierflesjes van gerecycled glas kan dat?
Als fabrikanten bruin of oranje glas willen maken zoals bierflessen, wordt een mengsel van ijzer, zwavel en koolstof toegevoegd. Om groen glas te produceren, wordt een chroomoxide aan het materiaal toegevoegd. De glasscherven uit de glasbak worden op kleur gesorteerd om opnieuw gebruikt te kunnen worden.
Maar is gerecycled groen glas wel precies Heineken-groen of Grolsch-groen?
Kan het ijzer, zwavel en koolstof van bruin glas en chroomdioxide van groen glas wel worden bijgestuurd of verwijderd om de juiste kleur te krijgen? Uitgaan van ongekleurd glas en opnieuw kleuren is dan veel eenvoudiger.
'Reuse needs to be part of the answer for the future of the glass industry', titel van het volgende document.
Uit een rapport over circulair glas (pdf, Engels) van de hoogste baas van het Franse bedrijf Verallia, een van de grootste glasproducenten ter wereld:
"Als experts in het maken van glas kunnen we ons niet permitteren zelfvoldaan te doen over het produceren van een oneindig recycleerbaar materiaal. (…) Glas is alleen duurzaam als het wordt hergebruikt wanneer dat mogelijk is en pas daarna wordt gerecycled.”
"Glas is alleen duurzaam als het wordt hergebruikt wanneer dat mogelijk is en pas daarna wordt gerecycled."
Ik geloof er geen snars van. Ambitie? Misschien. Maar realiteit? Lijkt me niet.
"Het voordeel: onze flessen kunnen tot 50 keer opnieuw worden gevuld en 100% worden gerecycled zonder kwaliteitsverlies." Dat is ambitie of een technische grens.
Wouter, dan worden de sommetjes natuurlijk anders. Het is een fluitje van een cent om het even uit te rekenen, maar .... als deze cola-makers 50x halen flikken ze dus echt wat.
Het ging erom om dat uit te rekenen. Ik was benieuwd hoe vaak de melkfles die de melkboer vroeger aan huis bezorgde werd gebruikt. Volgens Chat 12-15 keer. Volgens Chat wordt een bierflesje nu 30 tot 40 keer gebruikt. I know: Chat zegt zelf dat'ie zich kan vergissen.
Maar 50x voor een grote fles .... dat is dus echt heel wat als je het echt waarmaakt.
Bierflesjes worden - althans dat is wat ik er over hoor - tot wel 20x gebruikt. Niet meer. Het overige glas - de potjes van hak of Flevosap of wijn uit Frankrijk - helemaal niet. Vraag Chat maar eens hoe het zit met het omsmelten van glas (de productie dus).
Wouter, en waar vergist Chat zich nou zo in dan?