In Eindhoven rijdt sinds deze week 's werelds eerste stadsbus op mierenzuur, meldt De Volkskrant. "Mierenzuur is waterstof 2.0,” zegt Max Aerts van Team Fast, het studenteam dat de bus ontwikkelde. Mierenzuur ontstaat door waterstof (H2) te laten reageren met uit de lucht gehaalde kooldioxide (CO2). Het is een schone, klimaatneutrale energiedrager. Om er stroom van te maken is een katalysator nodig die het mierenzuur weer opsplitst in de twee bestanddelen, waarna een brandstofcel het waterstof omzet in elektriciteit en water. De opgewekte stroom houdt de accu's op peil. Mierenzuur is onbrandbaar, vloeibaar op kamertemperatuur en gemakkelijk te transporteren. Met een tank van 300 liter mierenzuur kan de Eindhovense accubus - met de katalysator in een aanhanger - 300 kilometer rijden, voldoende voor een hele dienstregeling zonder tussenstops bij een snellaadstation. De studenten denken dat mierenzuur op termijn ook geschikt is voor personenauto's, al zijn er nog de nodige uitdagingen te overwinnen in het verbeteren van het 'well-to-wheel--rendement.
de Volkskrant - Deze stadsbus in Eindhoven rijdt nu op mierenzuur - en dat is behoorlijk revolutionair - Binnenland - Voor nieuws, achtergronden en columns
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik zocht op wikipedia op Mierenzuur en constateer dat deze proef ergens ooit moest gebeuren. Het is als het ware een experiment om te proberen of mierenzuur als energiebron te operationaliseren valt.
Hendrik wijst op de crux (die ik mede van hem heb geleerd): waarom denken we geen energiebronnen uit vanuit het begrip exergie (oftewel maximaal nuttig gebruik van energiebronnen zodat je zoveel mogelijk van zo weinig mogelijk nodig hebt omdat de energie allemaal nuttig gebruikt wordt voor ons gebruiksdoel).
Het gaat om wel of geen (in ieder geval veel minder) CO2 bij het hele proces. Hangt er maar net vanaf met welke energiebron de mierenzuur accu geladen wordt. Zon en wind als bron amper aanwezig, dus........................!
Er staat in het bericht dat een auto met 50 liter mierenzuur ongerveer 250 kilometer rijden, dat is omgerekend 1 liter op 5 kilometer, de meeste benzine auto's halen wel 1 liter op 12 kilometer, een diesel is nog zuiniger zeker een sjoemeldiesel van volkswagen.
Laat Smil zijn Watts/m2 hier eens op los! Waar laat je dat spul allemaal ruimtelijk gezien.
Het 'well-to-wheel'-rendement van een mierenzuurauto ligt naar verwachting rond de 33%. Dat betekent dat tweederde van de energie uiteindelijk verloren gaat. Een waterstofauto is nog minder efficiënt: 25%.
Dat neemt niet weg dat Nederland de eerste waterstofcentrale ter wereld krijgt, meldt de NOS.
De Groningse Eemshaven heeft een wereldprimeur: daar komt de eerste grote, klimaatneutrale waterstofcentrale. Nuon, Gasunie en de Noorse olieproducent Statoil werken samen om dat vanaf 2023 mogelijk te maken.
Het is de bedoeling dat de Magnum-centrale zonder CO2-uitstoot stroom opwekt. De centrale zelf stoot dan alleen maar waterdamp uit. Jaarlijks zal de centrale zo'n 1,3 miljoen ton CO2 besparen.
Statoil gaat de waterstof produceren. Dit gebeurt door Noors aardgas om te zetten in waterstof en CO2. Bij die productie komt wel veel CO2 vrij, maar die wordt in Noorwegen ondergronds opgeslagen voor de Noorse kust waardoor het proces toch klimaatneutraal is.