Dit jaar zal bijna een kwart (23%) van de Nederlandse consumenten wel eens online boodschappen doen. Dat voorspelt een onderzoek van onderzoeksgroep Motivaction onder 1.075 respondenten van 18 tot 75 jaar. In 2015 stond de teller nog op 13% en in de toekomst zal het richting 40% gaan, denken de Amsterdamse marktonderzoekers.
Millennials zijn met 30% de grootste fans van online boodschappen doen. De belangrijkste redenen om online boodschappen te doen zijn niet meer hoeven sjouwen (52%), tijdwinst (12%) en niet afhankelijk zijn van openingstijden (22%). Mooi meegenomen voor winkeliers: online shoppers blijken bovendien 'beter op de centen te letten', ontdekte Motivaction. Daarentegen doet 71% online minder impulsaankopen dan in een echte winkel; 52% is online meer prijsbewust en 41% is minder geneigd nieuwe producten of merken uit te proberen.
Redenen om juist wél naar de super te stappen zijn dat boodschappen doen 'leuk' is (55%; bij millennials 48%) en dat vooral oudere generaties producten willen kunnen vasthouden (44%). Van de respondenten denkt maar 4% in de toekomst alle boodschappen online te doen.
Distrifood - Pagina niet gevonden (404)
  • Deel
Druk af