Millennials zijn met 30% de grootste fans van online boodschappen doen. De belangrijkste redenen om online boodschappen te doen zijn niet meer hoeven sjouwen (52%), tijdwinst (12%) en niet afhankelijk zijn van openingstijden (22%). Mooi meegenomen voor winkeliers: online shoppers blijken bovendien 'beter op de centen te letten', ontdekte Motivaction. Daarentegen doet 71% online minder impulsaankopen dan in een echte winkel; 52% is online meer prijsbewust en 41% is minder geneigd nieuwe producten of merken uit te proberen.
Redenen om juist wél naar de super te stappen zijn dat boodschappen doen 'leuk' is (55%; bij millennials 48%) en dat vooral oudere generaties producten willen kunnen vasthouden (44%). Van de respondenten denkt maar 4% in de toekomst alle boodschappen online te doen.
Meuk, dat kun je makkelijk online kopen. Vers, dat moet je zien en zo mogelijk voelen, ruiken, proeven. Vlees, kaas, wijn of olijfolie van een goed adres, dat gaat ook prima online.
Maar de fun om met de fiets naar de vleesboer of de appelboer te gaan en de fietstas vol te doen, of een busje melk te halen bij Willem.