Het rapport Global Powers of Retailing rangschikt de 250 grootste retailers ter wereld op grond van hun publieke omzetcijfers over het jaar 2016. Ten opzichte van vorig jaar is er weinig veranderd. De top-5 bleef ongewijzigd en de rest van de top-10 werd door elkaar geschud als gevolg van autonome groei, overnames en valutaschommelingen. Retailers van fast-moving consumer goods (FMCG), waar voeding en genotsmiddelen onder vallen, maken het leeuwendeel van de top-250 uit, zowel in aantal (135 van de 250), als in omzet (66,4% van de top-250 omzet) en bedrijfsgrootte (gemiddeld $21,7 miljard omzet). Daarna volgen informatica-detaillisten met 17% en de kleding- en accessoireverkopers (9,8%).

Bovenaan de top-10 van 2016 staan, net als vorig jaar, de Amerikaanse retailer Walmart ($486 miljard), gevolgd door Costco ($119 miljard), Kroger ($115 miljard), Schwarz Group - moederbedrijf van Lidl ($99 miljard dollar) en Walgreens ($97 miljard). Op plaats 6 vinden we de sterkste stijger van de afgelopen jaren, Amazon ($94,7 miljard). In 2001 stond Amazon nog op de 157e plaats. Op 7 staat Home Depot ($94,6 miljard), op 8 Aldi ($85 miljard), op 9 Carrefour ($84 miljard) en CSV Health Corporation sluit de top-10 ($81 miljard).

Ter gelegenheid van de 21e editie stelde Deloitte dit jaar een vergelijking op met de ranglijst in 2001. Toen stond ook Walmart bovenaan, gevolgd door nummer 2 Carrefour. Die retailer blijkt de afgelopen jaren maar liefst 7 plaatsen prijs te hebben moet geven. Vaste prik in de top-10 waren gedurende al die jaren ook Kroger en Home Depot. Maar er zijn ook 'verliezers'. Ahold stond in 2001 nog op de derde plaats, maar het van oorsprong Zaanse bedrijf moet in 2016, als gefuseerd Ahold Delhaize, genoegen nemen met de 14e plek (met een omzet van $69 miljard). Niet klein, maar wel kleiner dan de groten van nu.

Ahold Delhaize komt nog een keer voor in het Global Powers of Retailing Report. De supermarktketen bevindt zich op de 32e plaats van de 'Fastest Fifty', de lijst met retailers die over de 5 jaar van 2011 tot 2016 de grootste winstgroei lieten zien. Dat is net één plekje boven Jumbo dat op diezelfde lijst de 33e plaats weet te veroveren. Dat zijn prestaties, tegen de achtergrond van de wegzakkende Europese markt. In 10 jaar raakte Europa meer dan 5% retailinkomen kwijt. "Dat verlies komt dan weer China, Japan en andere Azië-Pacific landen ten goede (+5%)", schrijft Gondola.

Opvallende afwezige in het klassement is de Chinese internetgigant Alibaba die alle vormen van retail verzorgt. Het bedrijf zal door het grotere groeipotentieel in China Amazon binnenkort in marktwaarde voorbijstreven. Volgens Angela Wang van Deloitte's concurrent Boston Consulting Group is China zelfs het land dat de wereld leert hoe winkelen er in de toekomst uit gaat zien.


Dit artikel afdrukken