"Kernwaarden van Tony’s Chocolonely zijn ondernemend, kritisch, eigenzinnig en om blij van te worden", vertelt Kristel Moedt, Head of People & Culture bij Tony’s Chocolonely. "Onze hele bedrijfscultuur is gebouwd rondom deze kernwaarden. We stimuleren dat onze mensen heel kritisch en eigenzinnig zijn. Zo hebben we laatst met het hele team een training gevolgd over het belang van jezelf uitspreken, en hoe je dat goed kunt doen. Want het is prima als jouw mening anders is dan die van anderen, maar het is belangrijk om dit aan te geven."

"Ook doen we veel dingen om blij van te worden. We verrassen graag onze collega’s met kleine dingen. Iemand bakt bijvoorbeeld een verjaardagstaart voor een collega, of we sturen iemand iets toe als hij of zij ziek thuis zit. Maar we sturen bijvoorbeeld ook een doosje chocolade op naar een externe partijen als bedankje, of als we besluiten om toch niet met ze samen te werken. Daarnaast reiken we ieder kwartaal de Tony’s award uit aan de persoon die het hoogst scoort op onze kernwaarden. Die persoon is dan de zogenaamde ‘Tony van ’t Kwartaal’. Tijdens de awardshow reiken we ook de Tony’s Beurs en de Omdat ’t kan-Kan uit aan mensen die zich op een bijzondere manier hebben ingezet. We willen graag een warm nest bieden voor de mensen die bij of met Tony’s Chocolonely werken."

Ondanks de goede prestatie in de Great Place To Work-competitie blijft Tony’s Chocolonely werken aan verbetering. "Waar we zeker nog een stap in kunnen maken is om efficiënter met elkaar te gaan werken. We groeien erg hard en dat is soms best een uitdaging. Zo hebben we tegenwoordig ook twee kantoren in het buitenland, en we willen dat daar ook de Tony’s cultuur in het bedrijf komt. Daarnaast zijn we op dit moment ook bezig om meer aandacht te besteden aan persoonlijke ontwikkeling van mensen. Dus er zijn zeker dingen waar we aan blijven werken."

Werkdruk
Bij Tony’s staat de balans tussen privé en werk hoog op de agenda. "We vinden het heel belangrijk dat de balans goed is tussen werk en ontspanning. Daarom organiseren we met ons team ook activiteiten als yogales of bootcampen. Daarnaast heeft iedereen bij Tony’s een persoonlijk opleidingsbudget," vertelt Kristel. "Dit kun je bijvoorbeeld besteden aan een training of aan coaching. We hebben op dit moment een traject lopen waarbij mensen een personal purpose-plan kunnen opstellen. Hiermee kunnen onze medewerkers er achter komen wat goed bij ze past als persoon, maar ook wat binnen Tony’s goed bij ze past. Want we vinden het heel belangrijk dat mensen betrokken zijn bij Tony’s, maar ook dat ze bevlogen zijn over hun eigen rol. Als mensen minder bevlogen zijn over hun werk, kan dat onder andere de werkdruk die ze ervaren beïnvloeden, en dat kan weer gevolgen hebben voor een eventuele burn-out."

Die bevlogenheid en betrokkenheid wordt ook gezocht in nieuwe collega’s. Het is voor Tony’s niet lastig om aan nieuwe medewerkers te komen, maar wel om de juiste mensen te selecteren uit de vele sollicitaties. "We krijgen onwijs veel sollicitaties waar hele goede mensen tussen zitten, maar we zijn echt op zoek naar collega’s die aan de ene kant passen in onze cultuur en aan de andere kant ons ook kunnen helpen om deze cultuur te challengen en sterker te maken. Wat we merken is dat er veel mensen solliciteren bij Tony’s die zeggen “het maakt me eigenlijk niet uit wat ik bij jullie doe, als ik maar bij jullie kan werken”. Die betrokkenheid bij het bedrijf vinden we belangrijk. Maar we zoeken ook mensen die ontzettend goed zijn in hun werk en daar heel enthousiast over zijn. Die combinatie vinden is best een uitdaging, maar gelukkig lukt ons dat."

Een van de dingen die Tony’s doet om de sfeer op de werkvloer te bevorderen is de zogenaamde Buro-bingo. Ieder half jaar wisselen alle werknemers van werkplek om te zorgen dat er geen eilandjes ontstaan. Doordat iedereen kriskras door elkaar zit leer je elke keer andere collega’s beter kennen en krijg je van alle functies binnen Tony’s wat mee.

Leren van Tony’s
Op de vraag wat andere bedrijven kunnen leren van Tony’s antwoordt Kristel: "Ik denk dat andere bedrijven van ons kunnen leren hoe belangrijk cultuur is voor een bedrijf. En dat je op tijd moet beginnen met het samen opbouwen van die cultuur. Ik zie nog vaak dat het management van een bedrijf de kernwaarden bepaalt. Dat is dan de cultuur, vinden ze. Maar zo werkt het in onze ogen niet. Een cultuur is veel meer dan kernwaarden op de muur hangen en een pingpong tafel neerzetten en ook zeker iets wat je moet onderhouden. Wij zijn bewust aan de slag gegaan met het vastleggen van onze Tony’s cultuur, en met deze in leven houden. Dit is namelijk iets wat zich continu ontwikkelt, en waar je aandacht voor moet hebben. Daarnaast is ook het hebben van een hele duidelijke missie heel erg belangrijk. Als iedereen daar voor de volle 100% achter staat, helpt dat enorm in de samenwerking."

Great Place To Work Nederland publiceert al 17 jaar de Best Workplaces-lijst. Om in aanmerking te komen voor deze certificering wordt een medewerkers-onderzoek uitgevoerd en wordt het werkgeversbeleid onder de loep genomen. Dit jaar werd Tony’s Chocolonely verkozen als runner-up in de categorie ‘medium groot bedrijf’ (50 tot 249 medewerkers). Dit artikel verscheen eerder deze week op EVMI.
Dit artikel afdrukken