Het uiterlijk en de textuur van biefstuk, maar dan plantaardig en gemaakt door een computer. Dat is het nieuwste pronkstuk van NovaMeat, een Spaanse startup die werkt aan de ontwikkeling van plantaardige voedingsproducten voor de groeiende wereldbevolking met behulp van een 3D-printer.
“Om te voldoen aan de groeiende vraag naar vlees met meer duurzame plantaardige producten moeten we de smaak, textuur en het uiterlijk leveren die vleeseters willen. Hoewel plantaardige vleesvervangers de laatste jaren aanzienlijk zijn verbeterd, blijft het perfectioneren van de zintuiglijke ervaring een flinke uitdaging voor de industrie”, zegt de Italiaan Giuseppe Scionti, oprichter van het Spaanse technologiebedrijf NovaMeat, op FoodNavigator.
NovaMeat gebruikt een alternatieve technologie om plantaardige eiwitten de structuur en beet te geven die het mondgevoel van vlees imiteren. Oudere marktpartijen maken veelal gebruik van extrusie, een methode die die een vleesstructuur geeft door deegachtig materiaal door een matrijs te persen. Veel van de bestaande nepvleesproducten worden aangeboden met een gehakt-achtige structuur omdat het maken van op echt vlees lijkende lappen in het verleden een te grote uitdaging was.
Eind 2018 kwam onderzoeker Giuseppe Scionti met een eerste versie van zijn 3D-geprinte biefstuk. Het verschil met biefstuk 2.0 is dat er gewerkt is aan de textuur: het stukje ‘vlees’ lijkt nu op een afgesneden stuk dierlijk spierweefsel in de vorm van een echt lapje nepvlees.
Smaak en voedingswaarde zijn de volgende stappen die Scionti onder de knie wil krijgen. Als dat ook is gelukt kan zijn product de markt op.
NovaMeat stelt zich op als technologiepartner voor grote merken. Scionti is niet van plan het onder eigen merk te gaan verkopen maar wil het geheim van de ingrediëntenmix en 3D-printer verkopen aan grote levensmiddelenbedrijven. Zijn bedrijf mikt in eerste instantie op de verkoop van geprint plantaardig vlees aan trendy restaurants die hun bewuste klanten perfect nepvlees willen kunnen serveren. Na deze marktintroductie via de duurdere horeca hoopt NovaMeat een markt te hebben gecreëerd voor de grote levensmiddelenbedrijven. Zij kunnen de productie opschalen met industriële printers die voor het volume moeten zorgen dat van de geprinte neplapjes een betaalbaar consumentenproduct maakt.
In 2017 kondigde een consortium van bedrijven onder de wetenschappelijke leiding van Wageningen UR een vergelijkbaar project aan. In dat project moeten kleinschalige apparaten in slagerijen en wellicht restaurants een 'verse' plantaardige biefstuk kunnen produceren voor de ogen van de klant. In de media zijn daarover geen opvallende resultaten over naar buiten gebracht, sinds de introductie van de betaalbare Vivera 'Duitse biefstuk'.
Dit artikel afdrukken
NovaMeat gebruikt een alternatieve technologie om plantaardige eiwitten de structuur en beet te geven die het mondgevoel van vlees imiteren. Oudere marktpartijen maken veelal gebruik van extrusie, een methode die die een vleesstructuur geeft door deegachtig materiaal door een matrijs te persen. Veel van de bestaande nepvleesproducten worden aangeboden met een gehakt-achtige structuur omdat het maken van op echt vlees lijkende lappen in het verleden een te grote uitdaging was.
Eind 2018 kwam onderzoeker Giuseppe Scionti met een eerste versie van zijn 3D-geprinte biefstuk. Het verschil met biefstuk 2.0 is dat er gewerkt is aan de textuur: het stukje ‘vlees’ lijkt nu op een afgesneden stuk dierlijk spierweefsel in de vorm van een echt lapje nepvlees.
Smaak en voedingswaarde zijn de volgende stappen die Scionti onder de knie wil krijgen. Als dat ook is gelukt kan zijn product de markt op.
NovaMeat stelt zich op als technologiepartner voor grote merken. Scionti is niet van plan het onder eigen merk te gaan verkopen maar wil het geheim van de ingrediëntenmix en 3D-printer verkopen aan grote levensmiddelenbedrijven. Zijn bedrijf mikt in eerste instantie op de verkoop van geprint plantaardig vlees aan trendy restaurants die hun bewuste klanten perfect nepvlees willen kunnen serveren. Na deze marktintroductie via de duurdere horeca hoopt NovaMeat een markt te hebben gecreëerd voor de grote levensmiddelenbedrijven. Zij kunnen de productie opschalen met industriële printers die voor het volume moeten zorgen dat van de geprinte neplapjes een betaalbaar consumentenproduct maakt.
In 2017 kondigde een consortium van bedrijven onder de wetenschappelijke leiding van Wageningen UR een vergelijkbaar project aan. In dat project moeten kleinschalige apparaten in slagerijen en wellicht restaurants een 'verse' plantaardige biefstuk kunnen produceren voor de ogen van de klant. In de media zijn daarover geen opvallende resultaten over naar buiten gebracht, sinds de introductie van de betaalbare Vivera 'Duitse biefstuk'.
Thanks @dw_business https://t.co/cfVYjcl9bL
— NOVAMEAT (@Nova_Meat) November 18, 2019
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
#81 Wouter, je gaat toch wel vertellen waar ik die heerlijke burger kan kopen ?
Welkom op de 23ste in Ede bij onze nieuwjaarsborrel. 100% plant based burger. Lekker. Simpel. Ook door vleeseters als lekker bestempelt.
De FiftyFifty Dutch Style streetburger, half vlees, half bloemkool, broccoli, soja en paneermeel kon mij op geen enkele manier bekoren, beleefd gezegd.
Ik ben nog wel even benieuwd naar de derde indruk van Wouter Klootwijk met betrekking tot de fifty-fifty burger van AH.
Jan-Peter, ik sta gewoon kritisch tegenover de filosofie dat 'Alles met alles' samenhangt, omdat je er dan van uit gaat dat een intrinsieke verbinding tussen oorzaken en gevolgen een wetmatige keten creert. Causaliteit (oorzakelijkheid) als direct fenomeen kan door interactie nadien onderbroken worden.
Gelukkig maar.
Je opmerking dat 'alles met alles samenhangt' riep bij mij het beeld van het holisme op, wat een stroming is, die weer actueler wordt. Vandaar mijn opmerking 'religie', of
stroming/levensoventuiging/filosofie.