Nee hoor, niet omdat het alweer AH is, of alweer Puur & Eerlijk. Wel omdat duurzaamheid een ernstige marketingziekte begint te worden. Ministers en waarschijnlijk onze 2e Kamer werken het in de hand - vermoedelijk in alle argeloosheid. Daarom dit voorbeeldje dat niet alweer gekat op AH is, maar een doorkijkje naar de toekomst van 1 duurzaamheidslogo dat consumenten moet helpen lekker duurzaam te worden.

Aanschouw met huiver dit duurzame Fair Trade appelsap van 97% appelsap uit geconcentreerd appelsap uit Verweggistan. Dat werkt zo. Eerst gebruik je heel veel energie om de appels van fair betrede boeren van het zuidelijk halfrond in te dikken. Echt, dat indikken kost veel meer energie dan daarna nodig is om het concentraat over de halve wereld te vervoeren. Dat vervoer compenseer je net als vegetariër met een Hummer door elders wat bomen planten, afval te composteren of anderszins aan CO2 handel te doen. Maar het blijft natuurlijk vegetarisch hummeren. Een ander woord daarvoor is heel simpel gevonden: absurd.

Toch blijkt AH ervoor te gaan met z'n ene logo, dat het bedrijf maakte omdat onze overheid er niks aan doet en consumenten het graag makkelijk willen hebben. Vraag aan de wijze vooruitkijkers vanfoodlog: is dit een uitzondering of barst de moderne makkelijke keuzen scheppende duurzaamheidsmarketing straks van dit soort hilarische voorbeelden?

Ach jee, ik vergeet het helemaal. Hier - gewoon in Nederland - gooiden 2 maanden geleden de appeltelers hun product uit nijd liever weg, dan dat ze het verkochten. Ze kregen letterlijk een paar centen voor hun, overigens puike oogst.
Ik vond het zo'n naar idee dat ik het pak in de winkel liet. Maar schroom niet en doe lekker duurzaam. Neem een lekker glaasje 'one logo duurzaam' sap.


Dit artikel afdrukken