Van alle economische bedrijvigheid woont de Nederlander het liefst naast land- en tuinbouwLiefst wonen naast de boer
Daarbij vindt 90% het beschermen van het agrarisch landschap belangrijk. Van alle economische bedrijvigheid woont de Nederlander het liefst naast land- en tuinbouw, constateert LTO in een verklaring uit het onderzoek dat vandaag (donderdag) is gepresenteerd. Ook milieu- en natuurbehoud en voedselveiligheid vindt de Nederlander belangrijke thema's. LTO constateert dan ook dat er potentie zit in verduurzaming als verdienmodel voor de boer en tuinder.
Daarbij wijst de organisatie op het feit dat de helft van de Nederlanders meer wil betalen voor een duurzaam Nederlands kwaliteitsproduct, twee derde een einde wil aan de kiloknaller (overigens wil 15% deze superaanbieding juist houden) en een derde meer duurzame producten wil kopen. Ook zit de Nederlander niet te wachten op oneerlijke concurrentie: 65% wil dat de import uit landen met lagere standaarden op het gebied van milieu, mensenrechten of dierenwelzijn stopt.
Resultaten met een korreltje zout
Toch laat LTO doorschemeren de voornemens van de Nederlander met een korreltje zout te nemen. De organisatie wijst op het bekende fenomeen van de veeleisende burger, maar de voor het goedkoopste product kiezende consument. Daarbij wijst LTO ook op inconsistenties in de resultaten. Zo wil weliswaar een derde meer duurzame producten kopen, maar slecht 20% geeft aan gericht het etiket op duurzaamheid te lezen.
"We leven in een mooi én veeleisend land – wat betreft voedsel, de productie daarvan, en het beschermen van het agrarisch landschap en de natuur. Gelukkig zijn onze boeren en tuinders met hun hun innovatiekracht uitstekend in staat de vele opgaven aan te gaan. Tegelijkertijd gaat dat niet vanzelf, en kunnen we het ook niet alleen", laat Sjaak van der Tak, voorzitter van LTO Nederland, in een verklaring weten. "We zijn tevreden met de grote waardering voor onze sector. Dat neemt niet weg dat veel samenkomt op het erf: druk vanuit de markt, regelgeving, en steeds veranderende – soms tegenstrijdige – eisen van burger en consument. Bij gezonde producten hoort ook een duurzame prijs. Dat is actueler dan ooit."
Dit artikel maakt deel uit van de contentsamenwerking tussen Foodlog en Boerenbusiness.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
#8 Dick er wordt gezegd dat ah 5 cent meer betaalt . Is deze in de winkel ook 5 cent duurder dan de andere melk en hoe kan je dat controleren?
Mijn dochter heeft in Wageningen een studie Consumenten wetenschappen en bedrijfskunde gedaan. In de eerste jaren mocht ze onderzoek doen naar de mening van supermarktklanten en dat relateren aan hun koopgedrag. Die relatie bleek uiterst zwak. Voor de schuifdeur van de supermarkt deugen we allemaal, maar tussen de schappen gaat er een knop om. Na een paar vervolgjes met gelijke uitkomst heeft ze die kant van de studie snel laten zitten.
Met de lokale initiatief VOG, gericht op lokale afzet rond Deventer, heb ik dezelfde ervaring. Reacties zeer positief, veel media aandacht en verkoop minimaal. De bestelling voor maandag is 25 kropjes ijsbergsla voor 7 supermarkten. Dat verkoopt één veel kleinere EkoPlaza vestiging ook en nog wel voor een betere prijs. Vreemd genoeg loopt de afzet van dure biologische zuivel onder dit merk dan wél weer goed!
Onze eigen medewerkers gaven trouwens wel een mooi inkijkje in de motivatie achter dit koopgedrag. Deze hardgroene consumenten gaven tijdens de koffiepauze aan, dat ze in de supermarkt wel eens zwichten voor de goedkope variant ipv de duurdere bio variant. Waar ze in hun studie en werk kiezen voor biologische landbouw, doen ze met de scanner in hun hand niet. Ter verdediging kan ik aanvoeren dat ze hier geen topsalaris verdienen.
Uitspraken van burgers in een enquete zijn gratis, een eventueel prijsverschil in de supermarkt niet.
Bennie, ik denk dat het een kwestie van ketens organiseren is. Een retailer kan zijn eigen merk prima plannen, daarop calculeren en samen met de boer kijken hoe de boel zo te organiseren is dat er meer geld in de keten overblijft.
FrieslandCampina kan dat natuurlijk ook, maar heeft het een stuk moeilijker omdat het als fabrikant 1 stroom aan een heleboel partijen (en dus zonder onderscheid) moet verkopen en daar het risico voor nemen (en dat weer afwenden op de boeren én de - helaas niet zo florissante - winst- en verliesrekening.
Eén ding is duidelijk: gerekend naar marktaandeel is de retailstroom van AH ruim de helft groter dan die van zijn grootste concurrent.
AH heeft zo'n 450 boeren voor de Beter voor..-lijn; FrieslandCampina heeft er 600 voor de PlanetProof-melk, een derde meer dus voor 65% van de rest van de markt
Dick #8, hoe groot is dat volume van AH? Het doet ook niets af aan mijn punt dat je duurzaamheid alleen kunt verkopen als de consument er een eigen belang in kan beleven.
Bij RFC zijn een heel aantal Twentse boeren uit de Planet Proof gezet, met als argument dat er te weinig afzet was. In werkelijkheid hadden ze inmiddels voldoende Planet Proof boeren in de buurt van Maasdam. De Twentse boeren zijn gewipt omdat ze te ver weg lagen. Nog geen vier maanden nadat de Twentse boeren eruit gezet zijn, zijn ze bezig nieuwe boeren te werven voor de snel groeiende afzet.
Bennie, waarom betaalt Albert Heijn zijn boeren 5 cent meer voor Beter voor ...-melk?
De klanten betalen het kennelijk, want AH heeft die betaling en het eigen keurmerk nu ook op het basishuismerk Zaanse Hoeve geplakt. Groei dus.
Bij FrieslandCampina wil het niet zo lukken; dat bedrijf betaalt zijn eigen boeren 2 cent meer. Toen er niet genoeg afnemers waren, moesten er weer boeren uit. Krimp dus en armoe door ongedekte eisen. En hoe komt dat?