In Davos is de milieubeweging van alle kanten ingehaald door het bedrijfsleven als het op duurzaam milieubeleid aankomt. De reden is simpel. Het is een markt geworden en er is geld aan te verdienen (goeie zaak, wat mij betreft!). Het is verkoopbaar geworden.
De laatste klap om deze doorbraak te bereiken schijnt te zijn gekomen van Al Gore 's Inconvenient Truth. De man verdient een prijs.
Campina ook. In ons land is de duurzame melk van Campina genomineerd voor Dagbladgoud, de prijs voor de beste dagbladadvertentie. Voortaan is duurzaam tenslotte altijd goed. En, zeg je melk, dan zeg je Nederland en weet iedereen het weer. Melk moet, met de groeten van Joris Driepinter. De melk heeft alles wat je je kunt voorstellen:
- hij komt van koeien 'die goed in hun vel zitten'
- bevat 'een hoger gehalte aan onverzadigde vetzuren en de gezonde Omega-3 vetzuren'
- hij is goed voor het tropisch regenwoud, want hij komt van koeien die 'Hollandse pot' eten maar ook een 'vleugje buitenland' van 'maatschappelijk verantwoorde soja'
Soja, daar kun je toch zo melk van maken en verrijken met Omega-3? Waarom dan die omweg via stalkoeien als het je gaat om die lekkere drietjes? Hoeveel zitten er eigenlijk in deze Campina-melk?
Laat ik me maatschappelijk verantwoorde koeien nou altijd hebben voorgesteld als blij-in-de-wei beesten. MVO-koeien zitten zo goed in hun vel omdat ze buiten mogen grazen. En Campina-koeien? Reken maar dat 'Hollandse pot' niet betekent dat ze gras eten, zelfs geen gedroogd. Daar is hier helemaal geen ruimte voor.
Wel fantastisch dat er geen regenwoud meer wordt gekapt voor Campina's sojateelt. Toch iets MVO-igs. Maar geen woord in de advertentie over genetisch gemanipuleerde soja. Of over het feit dat soja misschien wel niet zo fris is. Of, om maar eens iets te noemen, over de Nederlandse melkveehouder die een soort arbeidsrelatie kent die we kijkend naar het nieuws uit zielig zwart Afrika 'uitbuiting' zouden noemen. Het gebeurt gewoon hier. In je achtertuin. In ons Groene Hart, rond de Campina Heide en de overige grazige Brabantse, Achterhoekse, Zeeuwse, Groninger en Friesche weiden. Niemand die z'n chequeboek pakt.
Knap gekozen advertentietekst. Hollandse pot. Heb je ooit een koe uit een pan zien eten?
Maatschappelijk verantwoord. Kijk ze lekker buiten staan, die mannen in de vorm van koe.
Op 30 november krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dick
Volgens mij werkt het zo: De Campina/Melkunie is een coöperatie en dus het eigendom van de leveranciers. Het kan met andere woorden nooit garanderen dat elke boer zijn koeien op een bepaalde wijze voedt. De meeste boeren kweken wat mais, kuilen een hoop gras in en pas als daar noodzaak toe is door allerlei omstandigheden, dan pas kopen ze diervoeder. En dat laatste kan soja bevatten.
Ik heb het idee dat dit het beste is wat Campina kan garanderen.
Kan ik bevestigen.
Een kennis (weer zo'n n=1 onderzoek) leverde aan de MelkUnie, later Campina dus. Koeien stonden (uitzondelijke koude daargelaten) in de wei.
De boer bij ons wat verderop levert aan de Campina. Zijn koeien leven op gras en mais, ze staan jaar rond buiten. Zelfs bij matige vorst. (Ik weet het, ook dit is een n=1 onderzoek.) Hij verkoopt de melk trouwens ook aan de deur. Lekker, je maakt er geweldige koffie verkeerd mee en echt lekkere bechamelsaus.
Eerlijk is eerlijk: Campina gaat wel degelijk voor een prijsverhoging van de onterecht lage prijzen van melk.
Vandaag is op Distrifood.nl het volgende lezen:
Campina zet zich schrap voor een stevige ruzie met de supermarkten. Het bedrijf eist een flinke verhoging van de prijzen van alle Campina-producten en heeft daar zelfs een leveringsstop voor over. 'We zijn absoluut niet bang om met de melk te blijven zitten.'
Campina-topman Tiny Sanders heeft de afgelopen week aan de aangesloten melkveehouders laten weten dat hij sterke prijsverhogingen eist. In het ledenmagazine bereidt Sanders de Campina-leden voor op ruzie met de supermarkten. 'Misschien leest u de komende weken ergens iets over ruzie tussen Campina en één van onze afnemers', aldus Sanders.
Wat het voor de inkomenspositie van de boeren betekent is nog wat anders. Maar de richting van het beleid is volstrekt helder.
Bravo Campina!
Precies: praten, preken, doen. Alleen jammer als het niet opvalt. Waar doe je het dan voor als groot bedrijf?
Klinkt geinig, maar het is serieus bedoeld.