Vandaag gaat het bij de Friese boeren over de vraag 'Duurzaamheid, wat heb ik eraan?!' Het praatje wordt een dubbelgesprek met Marc Jansen. Dat is een man waar boeren niet altijd blij mee zijn. Hij is van het CBL, de organisatie van supermarkten en andere etenswarenverkopers die de boeren zo zielig laten zijn omdat ze hen uitknijpen. We hebben het natuurlijk van te voren goed voorbereid en constateerden iets aardigs. We moeten over 15 jaar wereldkampioen duurzaamheid worden, maar houdt u vast: dat zijn we al! Ja, echt en dat is nieuws. In technisch opzicht loopt dit land al ver voor op het gebied van uitstoot, weglek, eco-footprint van de productie en weet-ik-veel-wat-nog-meer. Dat krijg je er nou van als je wereldkampioen wilt worden, maar vergeet dat je het al bent.
De vraag is dan ook, wat we nou eigenlijk willen in dit land. Als we al duurzaam zijn en we nog duurzamer willen worden, dan zijn we dom. Waarom? Nou, omdat daar geen cent méér mee te verdienen valt. Boer, tuinder en beleidsmaker vluchten naar voren, vertellen dat Nederland bloeit van de innovatie en goeie high tech ideeën om varkens en tomaten nog efficiënter te laten groeien en tegelijk het milieu nog minder te belasten. Ze hebben nauwelijks een nagel om op hun achterhoofd te krabben en zich af te vragen waarom ze nou eigenlijk nog meer investeren terwijl ze nu al niks verdienen en ze nú al wereldkampioen zijn. Want reken maar dat het geld kost, al die 'duurzame' plannen.
Unox heeft het onderwijl prima door. Die doet net of de tomaten buiten groeien, de vogeltjes fluiten en de boeren een beetje over het hekje leunen. Net als ze de plantjes een beetje water willen gaan geven, gaat het nog regenen ook. Zo wil de grachtengordel immers zijn eten zien. En dat beeld houden ze in stand. Daar hebben zij en hun collega's die echt verstand van marketing hebben honderden miljoenen euro's voor. Consumenten hebben niks met tech en eten en zullen er om die reden ook nooit wat mee krijgen. Waarom? De Nederlandse boeren hebben een budgetje van nauwelijks 1,5 miljoen om te laten zien hoe Nederland wel niet bloeit. In de kas en de andere high tech, waar u zich kapot van schrikt omdat de boeren van Unox u veel meer aanspreken. Tis een kwestie van communiceren en begrijpen waar je aandacht aan moet geven, zal ik maar zeggen.
U begrijpt dus wat de boeren daar in Fryslân straks te horen krijgen, zowel van mij als van Jansen. Nog meer duurzaamheid? Daar hebt u niks an. Begin eerst maar eens uit te leggen waarom we uw spullen van vandaag moeten kopen. Als u dat niet kunt, kunt u beter wat anders gaan doen want het kost u uw pensioen. Niet erg hoor, er zijn genoeg stadse mensen die de Keizersgracht niet leuk meer vinden en nog wel een leuk optrekje willen bouwen op uw mooie weiland waarin nu nog hier en daar een sporadisch billboard staat dat geen hond begrijpt: Nederland bloeit! Lieve hemel, denk ik de afgelopen weken steeds, het sneeuwt!! Dan bloeit het toch niet?
Lezer, begrijpt u nou waarom de Nederlandse boer geen reet verdient? De WUR vertelt vandaag dat biologisch weg moet en het varken 'duurzaam' moet worden. Boer en boerenuniversiteit snappen er niks van. Daarom laat Unox ons alvast weten dat het alleen werkt met boeren die het wél snappen. Die jongens kunnen communiceren, al is het je reinste kolder. Dus ga d'r maar aan staan als Bloeiend Boeren Nederland met 1,5 miljoen communicatiebudget en voor een paar miljard aan duurzame innovaties waar niemand op zit te wachten omdat niemand er de meerwaarde van begrijpt en er dus ook niet meer voor betaalt.
Duurzaam, zegt de consument, dat is toch zoiets als biologisch? In ieder geval moet het er zo'n beetje uitzien als hierbeneden, denkt en vindt hij.
Een paar miljard investeren in producten die niemand snapt en zonder communicatieplan of budget. Hoe haal je het in je bolle boerenhoofd?
Word dan maar Unoxboer.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ik zie dat het al in de juiste draad staat. (http://www.foodlog.nl/vandaag/bericht/afvallen_en_dan/#comment72472)
Doe een verzoek tot verhuizing/verwijdering aan de redactie.
sorry verkeerde draad! ben nog wat onhandig
@yneke, dank voor je reactie. Ik heb na een klein jaartje in de media te moeten/mogen bivakkeren geleerd (en dat zal jij beamen, ik weet nu wie je bent ,heb je namelijk gegoogled) dat wat er over je wordt gezegd of volgens anderen door jou wordt beweerd maar al te vaak onjuist is. Ik heb geleerd niet zo snel meer te reageren op die soms malafide aantijgingen en prikkels. Het is wel verleidelijk en nu doe ik het toch: ik heb nooit gezegd dat sonja bakker afvallers xxl heeft gedaan, ik had het programma nog niet eerder gezien, heb oude afleveringen opgezocht. Ik vind het toch een mooi document hoe mensen worstelen met overgewicht, gigantisch afvallen en recidiveren. Dat is jou en mij al jaren bekend vanuit onze praktijken, maar voor de kijkers misschien niet. Omdat ik optrad keken collega’s en verpleegkundigen uit het ziekenhuis. De meest gehoorde reactie: wat een verborgen verdriet! Om dat af te doen met goedkope emoTV is veel te kort door de bocht. Ik vind het mooi gebracht.
Weer even of topic: wat beschouw ik als mijn bijdrage aan xxl: kennis overdracht op een speelse manier (de quizvragen zijn van mijn hand), het presenteren van minder confronterende foto’s in badkleding (met minder detail en meer en profile was mijn suggestie, maar bleek al te zijn gerealiseerd, TV moet nu eenmaal visualiseren). Ik vond marlayen het programma met heel veel empathie presenteren, daar kunnen nog veel presentatoren iets van leren. Helaas is mijn opmerking over het te bereiken doel gesneuveld (door tijd gebrek). Namelijk mijn missie is streven naar een gezonder gewicht (nooit kilo’s noemen!) en een gelukkiger leven (sommige patiënten vallen ondanks alles nauwelijks af, maar zijn toch minder geobsedeerd door hun eetgedrag en overgewicht). Ik ben wel geschokken van het erg negatieve zelfbeeld van enkele deelnemers, ook de enorme angst om jong t eoverlijden greep me aan (zonder inzage te hebben in de medische gegevens van de deelnemers denk ik dat die angst onterecht is, zie recent NEJM http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1000367) . Overgewicht is ongezond maar je moet niet overdrijven.
Jij weet als geen ander hoe moeilijk het is om een boodschap over te brengen middels een show aan een groot publiek (overigens de filmpjes op internet van jouw hand zijn uitstekend!). Ik reageer zo uitvoerig omdat ik vind dat je prima werk doet.
Hoe zie ik foodlog en waarom dit draadje?
1) het barst er van de kennis (soms chaotisch, soms kwetsend, maar ook vaak in de vorm van geniale pareltjes)
2) gratis (!) expertise en jarenlange ervaring op vele terreinen (food, reclame, liefhebbers of culi's etc (betrekkelijk weinig medisch geschoolde deelnemers maar dat komt hoop ik nog)
3) er is geen hiërarchie (de jongste bediende zit aan tafel met de directeur), dus verfrissende geluiden
4) er wordt graag off topic gekletst (ook door mij, excuses)
5) er wordt niet (?) samengewerkt. Maar samenwerken vernietigd waarschijnlijk de anarchistisch opborrelende stroom van ideeën en discussiepunten. Gelukkig is er wel een big brother die af en toe de stekker er uit trekt (of erin instopt).
6) sommigen zijn graag het slimste jongetje van de klas, gelukkig leveren die ook de mooiste input, ik geniet van de intellectuele bijdragen en het vleugje humor maakt het bijzonder smakelijk.
7) een dikke huid is wel zo handig
8) prachtige URL’s (links) die ik nooit zou hebben gevonden (beter gezegd lekker digitaal “gluren bij de buren”)
Dus de zaak is hierbij afgesloten? Ik had jullie nog willen voorstellen aan Dr Stuart Hill die 60 jaar nagedacht heeft over duurzame produktie
http://www.stuartbhill.com/ en een goede vriend van de familie Brewster Kneen. Een een aantal anderen. Allemaal in de trant van Harold.