Dat zegt Marc Jansen van supermarktenkoepel CBL. Hij sprak met Gustaaf Haan van NGO QuestionMark in een tweede podcast over greenwashing, keurmerken, standaards en CSRD, de transparantierichtlijn van de EU. Die laatste heeft van duurzaamheid een papieren tijger gemaakt. Haan kan het nog met Jansen eens zijn ook, maar wijst op het nut van CSRD. En daar kan Jansen het wel weer mee eens zijn.
De eerste podcast met Haan en Jansen in deze serie over greenwashing en verduurzaming vind je hier. Deze tweede gaat over de vraag hoeveel verantwoordelijkheid supermarkten kunnen nemen.
In het eerste gesprek waren ze het er al over eens dat vernieuwing van standaarden met betrekking tot wat goed is om te doen eerst vanuit de samenleving komt, en pas later door de wetgever aan iedereen wordt opgelegd.
In dit tweede gesprek zetten ze hun gedachtewisseling daarover voort.
Volgens Haan kunnen nationale supermarkten zelfs de grote multinationale A-merken aanzetten tot actie. Jansen nuanceert die gedachte, maar durft wel hulp van een NGO te vragen.
Het gesprek gaat ook over de CSRD, de richtlijn van de EU die bedrijven vraagt transparant te zijn over hun inspanningen op het gebied van verduurzaming. De afkorting staat voor Corporate Sustainability Reporting Directive, in het Nederlands de Richtlijn duurzaamheidsrapportage voor bedrijven. Volgens Jansen zet deze richtlijn duurzame actie 10 tot 15 jaar terug in de tijd. Hoewel Haan, net als Bert Urlings van Vion hier, de positieve kanten van de CSRD ziet, zijn ze het er ook eens dat CSRD bedrijven vooral tijd en (heel veel) geld kost maar afleidt van DOEN! Vooral accountants en consultants steken het geld in hun zak dat in duurzaamheid zou kunnen worden gestoken.
Zijn we inmiddels zover dat NGO's en bedrijven eigenlijk de verduurzaming van de samenleving leiden, maar het nog moeilijk vinden om dat toe te geven en hun rollen te vinden?
Deze podcast is ook te beluisteren via Soundcloud en Apple Podcast.
Dit artikel afdrukken
In het eerste gesprek waren ze het er al over eens dat vernieuwing van standaarden met betrekking tot wat goed is om te doen eerst vanuit de samenleving komt, en pas later door de wetgever aan iedereen wordt opgelegd.
In dit tweede gesprek zetten ze hun gedachtewisseling daarover voort.
Volgens Haan kunnen nationale supermarkten zelfs de grote multinationale A-merken aanzetten tot actie. Jansen nuanceert die gedachte, maar durft wel hulp van een NGO te vragen.
Het gesprek gaat ook over de CSRD, de richtlijn van de EU die bedrijven vraagt transparant te zijn over hun inspanningen op het gebied van verduurzaming. De afkorting staat voor Corporate Sustainability Reporting Directive, in het Nederlands de Richtlijn duurzaamheidsrapportage voor bedrijven. Volgens Jansen zet deze richtlijn duurzame actie 10 tot 15 jaar terug in de tijd. Hoewel Haan, net als Bert Urlings van Vion hier, de positieve kanten van de CSRD ziet, zijn ze het er ook eens dat CSRD bedrijven vooral tijd en (heel veel) geld kost maar afleidt van DOEN! Vooral accountants en consultants steken het geld in hun zak dat in duurzaamheid zou kunnen worden gestoken.
Zijn we inmiddels zover dat NGO's en bedrijven eigenlijk de verduurzaming van de samenleving leiden, maar het nog moeilijk vinden om dat toe te geven en hun rollen te vinden?
Deze podcast is ook te beluisteren via Soundcloud en Apple Podcast.
Denk en praat mee!
Dinsdag 29 oktober a.s. organiseren we in het World Food Center in Ede ons Live Foodlog Café over deze kwestie: zijn keurmerken greenwashing of gaat het om de vraag: hoe kan de samenleving samen aan verduurzaming werken? Er zijn nog een paar plekjes beschikbaar. Onder meer Marc Jansen, Brigitta Hogenes van Albert Heijn, Pieter de Wolf van de Boerderij van de Toekomst, Paulien van der Geest (Milieu Centraal) en Hans de Gier (SyncForce) zul je er live ontmoeten. Schrijf je hier in als je erbij wilt zijn tussen 16:00 en 18:00 uur. Hier vind je de locatie en route naar ons Café, dat vlak naast NS Ede-Wageningen ligt.
Dinsdag 29 oktober a.s. organiseren we in het World Food Center in Ede ons Live Foodlog Café over deze kwestie: zijn keurmerken greenwashing of gaat het om de vraag: hoe kan de samenleving samen aan verduurzaming werken? Er zijn nog een paar plekjes beschikbaar. Onder meer Marc Jansen, Brigitta Hogenes van Albert Heijn, Pieter de Wolf van de Boerderij van de Toekomst, Paulien van der Geest (Milieu Centraal) en Hans de Gier (SyncForce) zul je er live ontmoeten. Schrijf je hier in als je erbij wilt zijn tussen 16:00 en 18:00 uur. Hier vind je de locatie en route naar ons Café, dat vlak naast NS Ede-Wageningen ligt.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook