Met zijn zachte stem en nadrukkelijke verteltrant gaf Lang zijn visie op een duurzaam voedselsysteem. Hij maakte duidelijk dat duurzaamheid niet om technische Life Cycle Analyses gaat, maar om wat wij mensen rechtvaardig vinden.

De lezing van Lang duurt drie kwartier en is de moeite van het beluisteren waard. Hij schetste een 'voedselsysteem' dat hij 'a mess' noemt en waarin de grootste bedrijven meer doen aan duurzaamheid dan regeringen. Niettemin is het zinloze duurzaamheid, want een bedrijf als PepsiCo zou er het best aan doen, zegt Lang, om zichzelf op te heffen.

Op Foodlog is duurzaamheid al vaker beschreven als een verdelingsvraagstuk binnen wat mensen willen. Lang blijkt het er roerend mee eens en maakt een eind aan de technische benadering van duurzaamheid. Zo stelt hij ronduit dat maatregelen tegen klimaatverandering nooit ondergeschikt mogen worden gemaakt aan een rechtvaardige mensengemeenschap en wat die wil. Hij windt zich op over mensen die de stijgende vleesconsumptie in de BRIC-landen, Brazilie, Rusland, India en China met hun razend snel groeiende economieën, het liefst zouden willen beteugelen zonder over hun eigen consumptie na te denken. Iedereen heeft recht op zijn deel van de beschikbare welvaart al gaat die ten koste van technische concepten van duurzaamheid. En tegelijk moet die beschikbare welvaart zo gemaakt zijn dat hij voldoet aan ons gevoel voor rechtvaardigheid. Daarom kiest Lang tegen intensief gehouden dieren en dus minder beschikbaarheid.

Duurzaamheid blijkt voor Lang gelijk aan democratie. De macht is handen gekomen van slechts een paar bedrijven die in hun eigenbelang handelen, maar niet in dat van mensen en hun wil. Dat is wat Lang betreft het probleem van duurzaamheid: geef mensen weer directe invloed op het aanbod zelf. 'Power has left the people', zegt hij en hij lijkt te bedoelen dat daarmee ook het gezond verstand is verdwenen.

Om het heel anders te zeggen: de grote bedrijven die zelfs door groene politici worden geprezen - omdat ze nu duurzame in plaats van onduurzame Cola, chips en wasverzachter in India verkopen - verduurzamen onduurzaamheid.

Keynote Tim Lang (Food Film Festival 2012) from Gerbrand Oudenaarden on Vimeo.



Fotocredits: Daria Mnych
Dit artikel afdrukken