Het Nutri-Score-systeem dat consumenten moet helpen de gezondheidseffecten van hun levensmiddelenaankopen te beoordelen, is op initiatief van de Franse regering ontwikkeld. Net als Frankrijk wil nu ook Duitsland dat het logo EU-breed wordt uitgerold zodat het verplicht kan worden opgelegd aan fabrikanten die in de Unie hun producten willen verkopen. Tot verbijstering van de bedenker van de algoritmen achter het logo kiezen niet alleen Coca-Cola, Mondelez en Kraft voor een eigen systeem, maar laat ook C'est qui le patron? - een vernieuwend Frans fair trade zuivelmerk - het logo links liggen.
Duitsland accepteerde de Nutri-Score al eerder als door de overheid erkend voedselkeuzelogo. Niet verplicht, maar wel op wettelijke basis kunnen bedrijven het logo vrijwillig gebruiken. De Duitse minister voor landbouw en voedsel, Julia Klöckner, zegt nu te 'verwachten' van voedselproducenten in haar land dat zij het Nutri-Score-label gaan gebruiken.
Klöckner zegt zich ook hard te willen maken om de Nutri-Score in de gehele EU in te voeren. Pas dan kunnen producenten namelijk verplicht worden het logo te gebruiken. Die verplichting lijkt effectief te kunnen zijn in strijd tegen overgewicht en obesitas, problemen die zich in de gehele EU voordoen. In België experimenteert supermarktketen Delhaize bijvoorbeeld al door klanten meer korting te geven op producten met Nutri-Score A of B.
Andere EU-landen, waaronder Nederland, kunnen de invoering van het logo nog wel eens tegenwerken. Italië is bang dat het Nutri-Score-algoritme de voedingswaarde van traditionele delicatessen uit de Mediterraanse keuken simplificeert. Ze vrezen het oordeel van het logo over hun bewerkte vlees- en kaassoorten en hoofdingrediënten als honing en olijfolie; ze kleuren zonder uitzondering rood.
Al dat rood op dergelijke producten gaat de consument niet helpen, omdat ze als onmisbare pijlers bijdragen aan een gebalanceerd dieet, vindt Italië.
De 'ConsumentenApp'
De acceptatie van het voedselkeuzelogo door een land leidt niet automatisch tot volledige coöperatie van bedrijven in een land. Tot verbijstering van Nutri-Score-logo bedenker Serge Hercberg introduceerde afgelopen woensdag het op eerlijke prijzen en korte keten denken gebaseerde 'consumenten-voor-boeren-merk' C'est qui le Patron? ('Wie is de baas?') een eigen voedingswaardesysteem ('de ConsumentenApp': l'appli des consos) en niet de Nutri-Score. Dit tegen de voorkeur van de Franse overheid in die, net als de Duitse, Nutri-Score adviseert maar niet kan verplichten. Het eerlijke prijzen merk, zegt Hercberg, kiest daarmee het pad van de multinationals Coca-Cola, Ferrero, Mars, Mondelez en Kraft door één duidelijke basis voor de beoordeling van voedingsmiddelen af te wijzen.
Dit artikel afdrukken
Klöckner zegt zich ook hard te willen maken om de Nutri-Score in de gehele EU in te voeren. Pas dan kunnen producenten namelijk verplicht worden het logo te gebruiken. Die verplichting lijkt effectief te kunnen zijn in strijd tegen overgewicht en obesitas, problemen die zich in de gehele EU voordoen. In België experimenteert supermarktketen Delhaize bijvoorbeeld al door klanten meer korting te geven op producten met Nutri-Score A of B.
Andere EU-landen, waaronder Nederland, kunnen de invoering van het logo nog wel eens tegenwerken. Italië is bang dat het Nutri-Score-algoritme de voedingswaarde van traditionele delicatessen uit de Mediterraanse keuken simplificeert. Ze vrezen het oordeel van het logo over hun bewerkte vlees- en kaassoorten en hoofdingrediënten als honing en olijfolie; ze kleuren zonder uitzondering rood.
Al dat rood op dergelijke producten gaat de consument niet helpen, omdat ze als onmisbare pijlers bijdragen aan een gebalanceerd dieet, vindt Italië.
De 'ConsumentenApp'
De acceptatie van het voedselkeuzelogo door een land leidt niet automatisch tot volledige coöperatie van bedrijven in een land. Tot verbijstering van Nutri-Score-logo bedenker Serge Hercberg introduceerde afgelopen woensdag het op eerlijke prijzen en korte keten denken gebaseerde 'consumenten-voor-boeren-merk' C'est qui le Patron? ('Wie is de baas?') een eigen voedingswaardesysteem ('de ConsumentenApp': l'appli des consos) en niet de Nutri-Score. Dit tegen de voorkeur van de Franse overheid in die, net als de Duitse, Nutri-Score adviseert maar niet kan verplichten. Het eerlijke prijzen merk, zegt Hercberg, kiest daarmee het pad van de multinationals Coca-Cola, Ferrero, Mars, Mondelez en Kraft door één duidelijke basis voor de beoordeling van voedingsmiddelen af te wijzen.
@C_qui_le_Patron rejoint Coca-Cola, Ferrero, Mars, Mondelez, Kraft.. qui refusent #NutriScore. Ils créent leur propre note nutritionnelle par portion (qu'ils fixent!) et en intégrant les éléments dans un calcul fantaisiste qui arrangent certains de leurs produits. Très décevant !
— Hercberg Serge (@HercbergS) November 18, 2020
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook