De Duitse landbouwminister Julia Klöckner onderzoekt of een reclameverbod voor Billigfleisch (goedkoop vlees) kan worden ingevoerd, schrijft het FD. Dit moet bijdragen aan herstructurering van de veeteelt, vleesverwerking en vleesvermarkting in Duitsland.

Stunten met vleesprijzen past niet meer bij deze tijd, vindt de minister. Klöckner is daarom een offensief gestart voor meer dierenwelzijn en meer transparantie over de toeleveringsketen.

Een andere mogelijke aanpak om de Duitse consument bewust te maken van - en te laten betalen voor - dierenwelzijn is een extra heffing op dierlijke producten (binnen- en buitenlandse vlees(producten), melk(producten) en eieren). Voormalig landbouwminister Jochen Borchert heeft een verbruikersbelasting van 40 eurocent per kilo vlees voorgesteld. Dat moet compenseren voor de ombouw van stallen naar een meer diervriendelijke situatie. Vorige week hebben de Duitse deelstaten unaniem voor uitvoering van de aanbevelingen van de commissie-Borchert.

Matthias Minister van slachterij Fairfleisch in Überlingen tegen het FD: “In Duitsland is het nu allemaal goedkoop, goedkoop, goedkoop. Dat draai je niet zomaar terug. Een reclameverbod is goed voor het bewustzijn over vlees en de industrie. Het is een bouwsteen in een veel groter verhaal.”

Duitsland behoort volgens het FD tot de landen met de hoogste vleesconsumptie in Europa, al consumeert Nederland nog wat meer.
Het Financieele Dagblad - Duitsland overweegt reclameverbod op vlees in te voeren
  • Deel
Druk af