Een van de redenen hiervoor is dat mensen de claims van zulke producten niet vertrouwen. Ruim 75% van de ondervraagden twijfelt of de producten die zeggen light te zijn ook daadwerkelijk minder calorieën bevatten dan de standaard versie. 58% van hen staat wantrouwend tegenover de vervangende ingrediënten; 67% vindt dat de gewone varianten minstens zo goed zijn om af te vallen dan light-producten.
De mensen die proberen gewicht te verliezen, kiezen vaker voor natuurlijke en onbewerkte voedingsmiddelen. Ze minderen liever het gebruik van suiker (31%), vet (39%) en koolhydraten (26%). 29% kiest voor het opscheppen van kleinere porties. Bijna drie op de vier Duitsers zegt dat vers fruit en groente ze helpt bij het afvallen en meer dan een kwart kiest voor eiwitrijke voeding, zoals mager vlees en vis.
Katya Witham van Mintel zegt: “Hoewel consumenten in Duitsland zich vaker zorgen maken over overgewicht, staan ze kritisch ten opzichte van light-producten wat betreft hun voedingswaarde en voordelen. De meeste consumenten willen duidelijker informatie over de nutriënten en meer transparantie over de gebruikte ingrediënten. Light-varianten zien ze niet als een goede of gezonde optie om gewicht te verliezen.”
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Zou dat kunnen komen, doordat de Duitsers al een lange geschiedenis hebben in de zgn Heilmittel ? De Vele natuurproducten daar ?
Lijkt mij een zeer gezonde reactie.