Uit een online enquête onder 1000 volwassen Duitsers, blijkt dat maar 7% van de mensen producten met labels als ‘light’ kopen als ze proberen af te vallen. Minder dan één op de vijf (18%) van de mensen koopt producten die claimen laag in suiker, vet of calorieën te zijn.

Een van de redenen hiervoor is dat mensen de claims van zulke producten niet vertrouwen. Ruim 75% van de ondervraagden twijfelt of de producten die zeggen light te zijn ook daadwerkelijk minder calorieën bevatten dan de standaard versie. 58% van hen staat wantrouwend tegenover de vervangende ingrediënten; 67% vindt dat de gewone varianten minstens zo goed zijn om af te vallen dan light-producten.

De mensen die proberen gewicht te verliezen, kiezen vaker voor natuurlijke en onbewerkte voedingsmiddelen. Ze minderen liever het gebruik van suiker (31%), vet (39%) en koolhydraten (26%). 29% kiest voor het opscheppen van kleinere porties. Bijna drie op de vier Duitsers zegt dat vers fruit en groente ze helpt bij het afvallen en meer dan een kwart kiest voor eiwitrijke voeding, zoals mager vlees en vis.

Katya Witham van Mintel zegt: “Hoewel consumenten in Duitsland zich vaker zorgen maken over overgewicht, staan ze kritisch ten opzichte van light-producten wat betreft hun voedingswaarde en voordelen. De meeste consumenten willen duidelijker informatie over de nutriënten en meer transparantie over de gebruikte ingrediënten. Light-varianten zien ze niet als een goede of gezonde optie om gewicht te verliezen.”
Dit artikel afdrukken