Natuurlijk of kunstmatig vanille-aroma
Afgelopen najaar testte de Duitse consumentenorganisatie Stiftung Warentest chocolade. In de hazelnootblokken van Ritter Sport trof de Stiftung het vanille-aroma piperonal aan. Dat kon volgens de Warentesters niet van natuurlijke oorsprong zijn, en daarom kreeg de Ritter chocolade een onvoldoende. Het was aanleiding tot een relletje in de media over wie er nu gelijk had. Ritter Sport stapte naar de rechter en kreeg gelijk. Daarop gin de Stiftung Warentest weer in beroep. Deze week sprak de Beierse beroepsinstantie zich definitief voor Ritter uit. Het piperonal dat Ritter Sport gebruikt, is van natuurlijke oorsprong en niet gesynthetiseerd - zo verklaarde leverancier Symrise onder ede.
Het Oberlandesgericht München oordeelde dan ook dat de Stiftung Warentest niet had mogen beweren dat chocoladefabrikant Ritter Sport een kunstmatig aroma gebruikte zodat de chocola een onvoldoende kreeg in het testoordeel.
Deuk in de reputatie
Dat is een zeldzame - en gevoelige - nederlaag voor de Duitse consumentenorganisatie. De Stiftung Warentest heeft de afgelopen 50 jaar een uitstekende reputatie opgebouwd, die door deze uitspraak een deukje oploopt. Volgens de rechtbank moet - juist om deze grote impact - de Stiftung Warentest bijzonder goed op haar woorden letten. Het publiek vaart immers bijna blind op hun oordelen.
Fotocredits: Ritter Sport
Dit artikel afdrukken
Afgelopen najaar testte de Duitse consumentenorganisatie Stiftung Warentest chocolade. In de hazelnootblokken van Ritter Sport trof de Stiftung het vanille-aroma piperonal aan. Dat kon volgens de Warentesters niet van natuurlijke oorsprong zijn, en daarom kreeg de Ritter chocolade een onvoldoende. Het was aanleiding tot een relletje in de media over wie er nu gelijk had. Ritter Sport stapte naar de rechter en kreeg gelijk. Daarop gin de Stiftung Warentest weer in beroep. Deze week sprak de Beierse beroepsinstantie zich definitief voor Ritter uit. Het piperonal dat Ritter Sport gebruikt, is van natuurlijke oorsprong en niet gesynthetiseerd - zo verklaarde leverancier Symrise onder ede.
Het Oberlandesgericht München oordeelde dan ook dat de Stiftung Warentest niet had mogen beweren dat chocoladefabrikant Ritter Sport een kunstmatig aroma gebruikte zodat de chocola een onvoldoende kreeg in het testoordeel.
Deuk in de reputatie
Dat is een zeldzame - en gevoelige - nederlaag voor de Duitse consumentenorganisatie. De Stiftung Warentest heeft de afgelopen 50 jaar een uitstekende reputatie opgebouwd, die door deze uitspraak een deukje oploopt. Volgens de rechtbank moet - juist om deze grote impact - de Stiftung Warentest bijzonder goed op haar woorden letten. Het publiek vaart immers bijna blind op hun oordelen.
Fotocredits: Ritter Sport
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook