Dat zegt het Duitse Bundeskartellamt, de Duitse Mededingingsautoriteit.
Uit een in opdracht van de Federatie van Duitse Consumentenorganisaties in 2016 gehouden enquête (vzbv) blijkt hoe belangrijk transparantie in verband met dierenwelzijnskwesties voor de consument is. 83,6 procent van de ondervraagden wil weten of het vlees afkomstig is van verbeterde veehouderij of niet. De marktontwikkelingen sinds 2014 laten zien dat consumenten belangstelling hebben getoond voor duurzaam geproduceerde producten en het bijbehorende marktpotentieel. Dit komt ook tot uiting in het Nederlandse initiatief op het gebied van vleesproductie "Beter Leven" en op het gebied van melkinitiatieven zoals "Weidemelk" of "Eerlijke Melk".
Dat schrijft het Duitse Bundeskartellamt. Het Duitse Initiative Tierwohl (ITW) voor varkensvlees moet een etiket gaan gebruiken waaraan de consument kan zien hoe goed een dier heeft geleefd. Die eis stelde de Duitse mededingingsautoriteit (het Bundeskartellamt) gisteren aan ITW. Een welzijnskeurmerk bevordert de transparantie voor de consument, vindt de Duitse kartelwaakhond. Tot op heden betalen Duitse consumenten voor gangbare en voor 'betere' varkens dezelfde meerprijs. De premie gaat alleen naar het betere varken. Consumenten weten niet of ze een gelukkig of een ongelukkig varken kopen. Daar wil het Amt een eind aan maken omdat het niet lekker voelt om meer te betalen voor een ongelukkig varken als je meer betaalt voor geluk.
De Nederlandse Dierenbescherming blijkt met zijn dierengelukssterren iets bijzonders te hebben uitgevonden. Het zou een exportproduct kunnen blijken voor heel Europa. Ook België wil eenduidige dierenwelzijnsnormen voor heel Europa, maar heeft die niet. Nederland wel.
Dat leidt tot een nieuwe vraag: zijn de Nederlandse normen verantwoordelijk genoeg om voor heel Europa te kunnen gelden? Opmerkelijk is het natuurlijk wel. Neem alleen al weidemelk. Daar is in Duitsland, Frankrijk en Ierland heel veel van te maken die veel langer buiten heeft gelopen dan in Nederland. De markt wordt straks overspoeld met blije dierlijke producten van topkwaliteit waar bijvoorbeeld de Aldi-consument zich lekker en voordelig mee kan bedienen.
Dit artikel afdrukken
Dat schrijft het Duitse Bundeskartellamt. Het Duitse Initiative Tierwohl (ITW) voor varkensvlees moet een etiket gaan gebruiken waaraan de consument kan zien hoe goed een dier heeft geleefd. Die eis stelde de Duitse mededingingsautoriteit (het Bundeskartellamt) gisteren aan ITW. Een welzijnskeurmerk bevordert de transparantie voor de consument, vindt de Duitse kartelwaakhond. Tot op heden betalen Duitse consumenten voor gangbare en voor 'betere' varkens dezelfde meerprijs. De premie gaat alleen naar het betere varken. Consumenten weten niet of ze een gelukkig of een ongelukkig varken kopen. Daar wil het Amt een eind aan maken omdat het niet lekker voelt om meer te betalen voor een ongelukkig varken als je meer betaalt voor geluk.
De Nederlandse Dierenbescherming blijkt met zijn dierengelukssterren iets bijzonders te hebben uitgevonden. Het zou een exportproduct kunnen blijken voor heel Europa. Ook België wil eenduidige dierenwelzijnsnormen voor heel Europa, maar heeft die niet. Nederland wel.
Dat leidt tot een nieuwe vraag: zijn de Nederlandse normen verantwoordelijk genoeg om voor heel Europa te kunnen gelden? Opmerkelijk is het natuurlijk wel. Neem alleen al weidemelk. Daar is in Duitsland, Frankrijk en Ierland heel veel van te maken die veel langer buiten heeft gelopen dan in Nederland. De markt wordt straks overspoeld met blije dierlijke producten van topkwaliteit waar bijvoorbeeld de Aldi-consument zich lekker en voordelig mee kan bedienen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Het is wel weer grappig om in de Volkskrant te lezen dat een dierenarts pleit voor binnenkoeien omdat dat beter voor de koe zou zijn en meer melk oplevert.