DSM investeert in de productie van kweekvlees. Dat doet het Limburgse chemiebedrijf in samenwerking met start-up Meatable. Met oog op een groeiende, vleesetende wereldbevolking hoopt DSM de trek in vlees duurzaam te bevredigen.

Kweekvlees bestaat uit stamcellen van levende dieren die in een laboratorium worden opgekweekt tot een eetbaar vleesproduct. In de zoektocht naar duurzamer kweekvlees proberen de 2 bedrijven smaak en textuur zoveel mogelijk overeen te laten komen met vlees van dieren. Daarmee hopen de ondernemers in de toekomst zoveel mogelijk vleesliefhebbers over de streep te trekken voor hun vleesalternatieven.

De grootste uitdaging in de nieuwe samenwerking zit in de ontwikkeling van een goedkoper groeimedium voor het kweekvlees. Want dat is het - echt vlees, maar niet van dieren.

De uit koolhydraten, zouten, vitamines en andere nutriënten bestaande vloeistof is nu nog goed voor 50-90% van de productiekosten. Met een duurzamer kweekmedium verwachten de twee ondernemingen zogeheten gecultiveerd vlees betaalbaar en op grote schaal toegankelijk te maken.

De samenwerking sluit aan bij de nieuwe strategie van DSM om zich enkel nog te richten op gezondheid, voeding en biowetenschap. Mede naar aanleiding van het jongste alarmerende IPCC-rapport over de klimaatverandering besloot het bedrijf om de biobased en circulaire bedrijfsonderdelen af te splitsen omdat ze slechts 20% van de omzet uitmaken.

De materialentak van DSM past niet in DSMs focus op gezondheid, voeding en bio-wetenschappen en wordt daarom in de toekomst mogelijk verkocht. Met de afsplitsing hoopt de fabrikant flexibeler en met meer impact te kunnen opereren.
  • Deel
Druk af