Op de Change the world-ranglijst zet Fortune bedrijven in de kijker die bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke problemen, gewoon binnen hun normale bedrijfsvoering. Om in aanmerking te komen, moeten bedrijven een jaaromzet van minimaal $1 miljard hebben. Op de eerste plaats staat dit jaar de Amerikaanse bank JPMorgan Chase, op de voet gevolgd door DSM. In de top-10 staan ook computerbedrijf Apple (op 3) en supermarktketen Walmart (op 7).

Om de lijst samen te stellen, keek Fortune naar drie criteria. Het zwaarst weegt de 'meetbare maatschappelijke impact', ofwel het bereik, de aard en de duurzaamheid van de maatschappelijke inspanning. Winstgevendheid en financiële opbrengst tellen zwaarder mee dan de goede reputatie die de maatschappelijke activiteit genereert. Ook de mate van innovatie en voorbeeldfunctie van het bedrijf op dat terrein zijn factoren die meetellen.

DSM, producent van voedingsingrediënten, vitamines en specialistische materialen, verwierf de tweede plaats met de samenwerking met het World Food Programme (WFP) en zijn activiteiten in Rwanda, schrijft Vilt. Daar bouwde DSM in samenwerking met de Rwandese overheid een voedingsmiddelenfabriek in de hoofdstad Kigali. "Zo'n 10.000 lokale boeren leveren maïs en soja aan de fabriek", zegt André van der Elsen van DSM. Hier maakt het bedrijf zo'n 45.000 ton voeding per jaar van. Voedingsproducten vooral bestemd voor zwangere vrouwen en kinderen. "In Rwanda is 40% van de pasgeboren kinderen ondervoed."

DSM wil op termijn nog tien tot twintig van dit soort fabrieken openen in Afrika. "Als grootste vitamineproducent ter wereld zien we het als onze verantwoordelijkheid om mee de hongersnood in de wereld op te lossen”, aldus Van der Elsen. “Maar tegelijk zijn we natuurlijk een bedrijf en verdienen we hier ook geld mee."
Dit artikel afdrukken