De sfeer van een restaurant kan ertoe bijdragen dat mensen teveel eten omdat ze sneller eten dan normaal, of omdat ze toch nog een toetje bestellen omdat het er zo gezellig is. Fastfood restaurants worden nog wel eens met de nek aangekeken omdat ze zouden bijdragen aan de obesitasepidemie. Met hun felle verlichting, schreeuwende kleuren en hoge geluidsniveau creëren ze een hectische omgeving waardoor mensen snel al hun eten naar binnen werken zonder acht te slaan op de signalen van hun lichaam dat ze eigenlijk verzadigd zijn. Gebeurt dat ook in een fastfoodrestaurant met de uitstraling van een sterrenrestaurant?

Onderzoekers van Cornell University onderzochten welke invloed licht en geluid hebben op hoeveel en hoe snel mensen eten. De onderzoekers, Brian Wansink and Koert Van Ittersum gaven daarvoor een deel van een fastfoodrestaurant een make-over tot kwaliteitsrestaurant. Sfeervolle verlichting en nog sfeervollere muziek maakten de uitnodigende aankleding af. Klanten van het fastfoodrestaurant werden willekeurig naar de traditionele fastfood of naar de sfeervolle restaurantkant gestuurd. De tijd die vervolgens aan het eten besteed werd en de hoeveelheid geconsumeerd voedsel werden ongemerkt gemeten en de klanten kregen een vragenlijst over de kwaliteit van het eten voorgelegd.

De verwachting was dat klanten in het sfeervolle restaurantgedeelte meer zouden eten omdat ze door de smaakvolle omgeving langer zouden blijven zitten en meer zouden bestellen dan degenen in het fastfoodgedeelte. Maar verrassend genoeg bleek dat maar voor de helft te kloppen. Ze bleven inderdaad langer zitten, maar aten minder en bestelden ook niet meer. En opvallend genoeg vonden ze het eten lekkerder. Dus het veranderen van de sfeer heeft invloed op zowel de hoeveelheid voedsel die de gasten eten als op hoe lekker ze het vinden

Hier lijkt een win-win-win situatie te ontstaan: tevredener klanten voor het fastfoodrestaurant, minder over-etende klanten en een tandje minder in de obesitasepidemie. Welke fastfoodketen komt als eerste schaap over de dam?

Fotocredits:Janesdead, Brasserie Bofinger, Parijs
Dit artikel afdrukken