image

We wisten het eigenlijk wel, maar het is toch fijn dat het nu toegegeven wordt.

Felgekleurde, zoete alcoholhoudende drankjes zijn populair onder jongeren. Producenten hebben altijd gezegd bezorgd te zijn over jeugdig drankgebruik, maar hebben nu ook toegegeven extra suikers toe te voegen om de alcoholsmaak te maskeren.
De bekentenis werd gedaan door een medewerker van het campagnebureau van het wodkamerk Absolut in de Australische krant Sydney Herald. Absolut gaf toe extra suikers aan hun mixdrankjes toe te voegen om het hoge alcoholpercentage te verdoezelen.

Stichting Alcoholpreventie (STAP) maakte dit nieuws deze week bekend, en is blij met de bekentenis. Volgens hen blijkt hier eindelijk uit dat de drankindustrie willens en wetens jongeren aan zich wil binden. Dit zegt de stichting in de Volkskrant.

Samenzwering
In de Australische krant zegt Absolut's marketeer Mat Baxter: 'Goedkope, zoete drankjes verpakken in vrolijke kleuren is de beste manier om mensen op jonge leeftijd aan het drinken te krijgen. Het draait er bij deze drankjes om de smaak van alcohol te verdoezelen. Het is een effectievere en gemakkelijkere manier om snel dronken te worden.'

Baxter pleit ervoor deze drankjers uit de markt te halen: 'Premixen zijn een van de weinige drankjes waarbij je niet per se door hebt dat je alcohol drinkt en dat is een bewuste poging om deze drankjes aantrekkelijker te maken voor de jeugd.'

Joep Stassen, secretaris van de Commissie Gedistilleerd, haalt zijn schouders op bij het nieuws. ‘STAP doet altijd net of er een wereldwijde samenzwering van drankenproducenten gaande is om jongeren aan de alcohol te krijgen.’ Hij gelooft niet in zo’n samenzwering.

Felgekleurd en zoet
Tot voor kort waren het de Breezers die massaal door de jeugd werden gedronken, met 2002 als hoogtepunt waarin 30 miljoen liter werd verkocht. Dit jaar zal dat vermoedelijk nog 8 miljoen liter zijn.

De opvolger van de Breezer was het mixdrankje: bekende sterke dranken gemixt met vruchtensap of limonade, soms al voorgemengd te koop.

De nieuwste variant op de felgekleurde en zoete drankjes is de likorette: likeurachtige drankjes met 14,5 procent alcohol.




bron: misset horeca
Dit artikel afdrukken