Staatssecretaris Mona Keijzer liet KPMG daarom doorrekenen wat de gevolgen van een harde brexit zijn. Nederlandse exporteurs krijgen bij een harde brexit te maken met nieuwe (douane)formaliteiten. Volgens KPMG zullen die jaarlijks tussen de €400 en €600 miljoen extra kosten met zich meebrengen. Die extra kosten zijn exclusief nieuwe douanerechten, btw en de kosten van andere sectorspecifieke markttoegangseisen. Ze staan bovendien ook nog los van economische domper die in de handel tussen het vasteland van Europa en Engeland zal optreden door de verarming van de Britten.
KPMG concentreerde zich op de douaneproblematiek. Volgens de onderzoekers kan die zelfs de mainport-functie van Rotterdam in gevaar brengen als de haven en de autoriteiten niet snel anticiperen op de in- en doorvoerformaliteiten die een harde brexit met zich meebrengt. Bederfelijke waren als vlees en snijbloemen kunnen bij de grens alleen al door langere wachttijden een dervingsschade van dagelijks €360.000 oplopen, cijfert KMPG voor.
Als Groot-Brittannië inderdaad op 29 maart 2019 op basis van een 'no-deal' de EU verlaat, gelden alleen nog de algemene regels van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) voor de onderlinge handel. Voor iedere zending zal dan een nieuwe ex- of importaangifte opgesteld moeten worden. De huidige capaciteit aan zowel Nederlandse als Britse zijde is "ontoereikend om aanvullende controles en inspecties op te vangen". KPMG beveelt het kabinet aan "praktische bilaterale afspraken" te maken en "tijdig" te starten met "versterking van inspecties en handhavingsdiensten."
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Concrete voorbeelden van douane-complicaties? Wekenlange vertraging in levering, zelf naar de haven of het vliegveld moeten rijden om een pakje op te halen en een douanetoeslag, ofwel invoerrechten, ter plekke af te rekenen. Parmezaanse kaas die geen €16 per kilo kost, maar het viervoudige. Caroline de Gruyter beschrijft het in een column in de NRC.
"Als je in de EU woont, maak je allerlei verschrikkelijke toestanden mee – maar dit soort toestanden, nee. Je bent er volkomen aan gewend om online in heel Europa spullen te bestellen, die een paar dagen later probleemloos worden bezorgd. Zonder extra kosten, behalve verzendkosten. Alleen als het om iets specifieks gaat dat van buiten de EU moet komen, zoals een stekkertje dat speciaal uit Japan wordt overgevlogen, betaal je zelf invoerrechten. Veel Europeanen zijn die extra kosten zo ontwend dat ze nauwelijks meer beseffen wat het betekent om géén douane-unie te hebben", schrijft ze.
En geeft nog een voorbeeld, vanuit Noorwegen ditmaal. "Je bestelt nietsvermoedend via hetzelfde bedrijf A een Frans boek voor 25 euro, en ineens betaal je 15 euro verzendkosten! En dan heb je nog geluk, want over buitenlandse boeken betaal je in Noorwegen geen extra btw of douaneheffingen. Over andere spullen met een waarde van 35 euro of meer betaal je 25 procent btw en daar bovenop, als het om kleren of voedsel gaat, nog een douaneheffing. Je hoeft niet naar de douane om het op te halen; het wordt bezorgd. Maar vanwege dit gedoe vraagt de verzender extra fees. Pakjes worden bij de douane opengemaakt. Daar wordt het tarief bepaald. Logisch: net als Zwitserland is Noorwegen geen lid van de EU en de douane-unie. Voor een kilo parmezaanse kaas die in een Italiaanse supermarkt 15 of 16 euro kost, betaal je in Noorwegen bijna 60 euro. Op alle buitenlandse kazen zitten hoge heffingen, om Noorse kaas te beschermen."