Tonnen groente dumpte de veiling op de Brechtse Heide, een natuurgebied nabij Antwerpen. Er was te weinig vraag en storten was goedkoper dan het overschot naar een biovergistingsinstallatie brengen. De warmte van de afgelopen tijd remt gerst, bloemkolen en pruimen in hun groei, maar zet andere groenten juist aan tot een groeispurt en dus overaanbod.
Luc Aerts, burgemeester van Brecht, zegt dat de veiling een vergunning heeft om overtollige groente als meststof te storten. "Daarin staat wel dat ze meteen in de grond moeten worden ingewerkt, en dat is duidelijk niet gebeurd."
Meststof in een beschermd natuurgebied storten !?
Vanaf dat moment geen natuurgebied meer maar cultuurgrond.
Net zo onverenigbaar als het 'beheersen van de natuur door Staatsbosbeheer'.
Een mooi voorbeeld om te laten zien hoe de echte en papieren werkelijkheid naast elkaar kunnen lijken te bestaan zonder dat ze elkaar zelfs maar lijken te raken. De Veiling Hoogstraten heeft een prachtig, full colour Duurzaamheidsrapport vol plaatjes, foto's en ronkende teksten: "Duurzame ontwikkeling is een werkwoord". Voor dat zinnetje zullen communicatie bureaus ondertussen wel een sneltoets hebben.
Op papier is alles in orde. De veiling geeft ook wat er met dat AGF afval wordt gedaan: "Productoverschotten op de veiling worden gevaloriseerd als diervoeder, bemesting en energiebron." Het storten van doorgedraaide groente past op papier keurig binnen het duurzaamheidsplan. Verder had de betrokken landbouwer een vergunning. En het vervoer naar een biomassa centrale is te duur.
Op de foto en video beelden zie je een weiland dat zeker niet in de categorie hoogproductief valt en hoe je een weiland verbetert met losgestorte tomaten en paprika's is een vraag die ik graag aan melkveehouders overlaat.
In Nederland doet de NS precies hetzelfde: een keurig beleid met bijbehorende prachtige website en een wat weerbarstiger realiteit. Het door de reiziger netjes gescheiden afval wordt door de NS weer bij elkaar gekieperd.
Op de website van Veiling Hoogstraten een prachtig motto, net boven de foto van een bijenhotel van 6 vierkante meter: "Geen woorden maar daden". Helemaal mee eens, maar in de realiteit van grote bedrijven is het vaak net andersom.