Gisterochtend verscheen een bericht in de regionale kranten. Het ging eigenlijk nergens over. Nadat het bedrijf vorig jaar Iers vlees uit Polen en Italië had geleverd (terwijl het wel degelijk uit Ierland bleek te komen), bleek een zelfstandige supermarkt die werkt onder de Jumbovlag nog steeds Iers vlees uit een ander land te leveren. Ditmaal uit Nederland. Of het Nederlands of Iers vlees is, is onduidelijk. Het Jumbo hoofdkantoor in Veghel kon er niets aan doen. De winkeleigenaar deed er niets aan. Gaan we er dood van? Nee. Is het een fraude? Nee. Is het dom? Ja. Zelfs de NVWA moest even langs om te vaststellen of er wellicht toch iets aan de hand was.

Wie echter temidden van de vleesfraudes waar de kranten vol van staan zo slordig is, mist een antenne.

Het bericht in de kranten werd gevolgd door verschillende reportages op de Brabantse radio en TV. Hoewel ik zei dat het eigenlijk nergens over ging, behalve verschrikkelijke domheid belandde ik er in maar liefst drie daarvan, waaronder deze:



Boos
Gisteravond belde me een Nederlandse rundveehouder. Hij leverde tot vorige week vleeskoeien aan Van Hattem, het bedrijf dat niet kan aantonen dat het niet fraudeerde met paardenvlees. Nu dat bedrijf tot nader order is gesloten, is hij zijn afzet kwijt. Dat is jammer, want - zo zei hij - Van Hattem betaalde en slachtte goed. En ja, er werd gerommeld met paarden maar dat gebeurde op heel wat plekken. En nee, voor de rest was er niets aan de hand. Nu is een van de beste rundvleesslachters uit de markt verdwenen. Dat is slechts nieuws voor het toch al beperkte rundvleesvee dat in Nederland - dikwijls heel diervriendelijk - wordt gehouden. Boos was hij op Jumbo die er zo'n klerezooi van maakte en iedereen nog gekker maakte.

De twee gevallen hebben natuurlijk niets met elkaar te maken; het oordeel van de vleesboer wordt bovendien ook ingegeven door emotie. En toch heeft hij een terecht punt. Vlees is zo hot dat alles wat er ook maar enigszins mis is onmiddellijk 'nieuws' is en via de media op al het andere afstraalt. Annemieke van Dongen die het stuk voor de kranten schreef, vroeg me of ik het de moeite waard vond om er de aandacht van het publiek op te vestigen. Ik vond van wel. Bedrijven moeten weten dat ze niet laatdunkend met elkaars belangen om kunnen gaan. Van Dongen bood de Jumbowinkelier en het hoofdkantoor de kans om het probleem aan te pakken maar die gaven niet thuis.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden: schaadt dit gedoe het imago van Jumbo, dat van vlees, dat van beide of had het buiten de krant moeten blijven?

Fotocredits: still, Omroep Brabant

---- POLL ----


Deze affaire

Dit artikel afdrukken