Je kunt iemand beter vertellen een appel te eten om gezond te zijn, dan zeggen dat je een koekje niet moet eten omdat je er dik van wordt. ‘Niet’ berichten werken niet.

Dat zeggen onderzoekers van Cornell University op FoodNavigator. Ze beweren dat berichtgeving over voeding en gezondheid met de focus op wat mensen wél moeten doen succesvoller is dan advies met wat ze niet moeten doen. Deze nieuwe bevindingen werpen een ander licht op volksgezondheid berichten en dieetadvisering. Die surfen vaak op angst als aanpak om het publiek te overtuigen gezonder te eten. De onderzoekers adviseren echter om berichten met positieve gevolgen te gebruiken.

Mensen willen horen wat ze wél moeten doen en waarom
Focus op positief
De onderzoekers analyseerden 43 gepubliceerde internationale studies die negatieve en positieve voedingsberichten vergeleken. Negatieve berichten – ‘eet geen snoep, daar word je dik van’ of ‘eet gezond, anders leef je minder lang’ - werkten wel bij experts, zoals diëtisten en artsen. Negatieve berichten lijken bij het brede publiek niet te werken. Mensen willen horen wat ze wél moeten doen en waarom. Bijvoorbeeld ‘eet gezond, dat zorgt voor meer energie’. Het is dan waarschijnlijker dat je de boodschap dan wel oppakt en blijft naleven.

Doelgroep gericht
“Het is belangrijk om je doelgroep en doel in de gaten te houden”, zeggen de onderzoekers. Veel ‘gewone’ mensen zijn niet erg betrokken bij gezondheid, daarom zijn ‘doen’ berichten met een positieve belofte waarschijnlijk effectiever. Het publiek heeft nauwelijks voedingskundig inzicht en kan zich de gevolgen van een verkeerd voedingspatroon nauwelijks voorstellen. Daardoor is het minder gevoelig voor op angst en vanuit ‘niet doen’ opgestelde boodschappen, denken de onderzoekers. Ze vinden dan ook dat het cruciaal is om communicatie per doelgroep te bepalen.

“Voor ouders is het ook beter om zich te concentreren op de voordelen van broccoli en niet de nadelen van hamburgers”, zegt auteur Brian Wansink, PhD directeur van het Cornell Food and Brand Lab en auteur van Slim By Design.

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Het onderzoek is gepubliceerd in Nutrition Reviews.

Fotocredits: ‘Wansink & Pope’ Cornell University
Dit artikel afdrukken