Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
#39, Frank, inderdaad, is plastic wel duurzamer dan papier, zoals #38 Martijn stelt, als je daarin ook de milieuproblematiek van plastic betrekt? Zo is nog totaal onduidelijk wat microplastics, die we zowat allemaal inademen, opeten en in onze bloedbaan hebben, aanrichten, en wat de 'plastic soup' aanricht. Wat niet weet, dat telt niet mee.
Martijn van der Plas : 'duurzaamheid' is een veelzijdig begrip, dat niet alleen (grijze of groene) energie input omvat.
Plastic is meer dan 'gestolde olie'. Er zijn vele verschillende soorten, waarvan een groot aantal met giftige chemische toevoegingen (bepaalde 'stollingsmiddelen', superverharders en weekmakers, hitte bestendige middelen) bevatten. Dunne folie is het minst milieubelastend, en kan gewoon met het restafval verbrand worden. En de kosten van recycling van kuststoffen zijn behoorlijk hoog.
De uiteindelijke kosten (duurzaamheid) van kunststoffen liggen op meerdere terreinen: volksgezondheid, plastic soep', de vele olielekkages in het milieubij de oliewinning voor die kunststoffen. Misschien dat afbreekbare bioplastics uit plantaardige olie soms een alternatief kunnen betekenen.
Frank Buurman #37
Je bent heel holistisch en mist daardoor het simpele punt. Plastic is (gemaakt van) olie, dus 'gestolde energie'. Als papier meer energie kost (direct of indirect, dus inclusief bv waterzuivering) om te maken dan plastic, is plastic duurzamer.
Dit is voor de beroemde milieumokken wel eens uitgerekend. Het produceren en schoonmaken van milieumokken zorgt ook voor milieuvervuiling; afhankelijk van de vraag hoe lang een milieumok meegaat en afgewassen wordt, is een milieumok wel of niet duurzamer dan een wegwerpbekertje. Hint; niet afwassen van je milieumok is beter voor het milieu, wat het doet met de smaak van je koffie laat ik in het midden.
Martijn van der Plas : er moeten in deze vergelijking wat zaken gescheiden ;) worden. Energie input is maar één deel van de uiteindelijke totale economische kosten van een fossiel systeem. De kosten van klimaatverandering en vervuiling liggen veel hoger.
De 'elektrische auto' moet op (direct met groene energie geproduceerde) waterstof rijden... niet op niet duurzame accu's. Accu's zijn achterhaald. Zolang er geen betere komt.
De uiteindelijke totale kosten van waterstof zijn veel lager dan van fossiel - mits goed uitgerold. Zelfs de brandstof aan de pomp kan goedkoper zijn dan fossiel, maar dat is maar één aspect van het kostenplaatje. En het biedt een vernieuwende economische (sociale) groei stimulans.... ook al mag dat niet volgens sommige 'anti-groeiers'. Een reële (mede)oplossing voor vele problemen, die nationaal en internationaal steeds meer de kop op steken.
(ook wat heel andere problematiek betreft: zonder ons land en zee helemaal vol te bouwen met WARP windmolens en zonnepanelen, blijven we afhankelijk van waterstof uit zonrijke gebieden als de Sahara - die in principe de hele wereldenergiebehoefte kan dekken met iets van 12% - of 8% met de nieuwste ontwikkelingsmogelijkheden - van haar oppervlakte - met enorme lokale groei effecten dáár ook.... sociaal, economisch, vergroening... misschien dat we dan omgekeerd economisch gaan vluchten? ;) Ook voor Australië zou dit wel eens een (mede)oplossing kunnen betekenen om de zoninstraling te verminderen (en de oorzaken van verdroging te bestrijden).
Maar om onze mobiliteit en diesel op hier gemaakte waterstof te laten draaien ligt binnen de goede mogelijkheden... en zal vele problemen oplossen. 130 mag weer... YEAH... SUV in het centrum YEAH. Geen (overmaat aan) hersen aantastingen en hartkwalen meer bij mensen in verkeer belaste gebieden.... YEAH.... geen/ minder stikstofproblematiek, CO2, grondvervuiling... YEAH
Frank Buurman #31 Je schrijft:
"Papierrecyclingfabrieken in ons land kennen een goed zuiveringssysteem."
En dat zuiveren van dat water kost energie, vaak afkomstig uit fossiele brandstoffen/olie. Dan kun je die olie ook gebruiken om er plastic van te maken.
Dit is niet bedoeld om te jennen; het is bedoeld om er op te wijzen dat allerlei recyclebare/gerecyclede/duurzame materialen wel degelijk energie kosten, en dat energie op een gegeven moment limiterend wordt.
Ter vergelijking; een elektrische auto is niet duurzaam omdat het produceren van de noodzakelijke accu veel grondstoffen en energie kost.