Food- en zeepconcern Unilever gaat zijn marketingstrategie een 'grote beurt' geven, schrijft het FD. Na de - snel afgewimpelde - overnamepoging door Kraft Heinz zet Unilever er stevig de sokken in om eventuele nieuwe pogingen tot een vijandige overname voor te zijn.

"Goede resultaten behalen" is daarbij de beste verdediging, vertelt topman Paul Polman de NOS. Hij is dan ook tevreden dat de maatregelen die hij na het bod nam (meer dividend, de inkoop van eigen aandelen, bezuinigen op reclame en marketing, reorganisaties, kostenbesparingen en de verkoop van de margarines, vat Trouw kernachtig samen), tot een winstsprong van 22% over het eerste half jaar hebben geleid. Unilever boekte een nettowinst van €3,3 miljard euro over de eerste helft van 2017 (2016: €2,7 miljard).

Wat draagt Unilevers marketingstrategie hieraan bij? De marketingafdelingen weten €300 miljoen te besparen, door een slim campagnebeleid en een verschuiving van de traditionele reclamekanalen naar commerciële tv-kanalen, digitale marketing, e-commerce en sociale media. Daarnaast is het concern inmiddels in staat nieuwe producten razendsnel te lanceren. Zo bracht het concern na het overlijden van de Thaise koning in 2 maanden 'Omo Black' op de markt, terwijl het daar vroeger gemakkelijk een jaar over zou hebben gedaan. Een tevreden Polman: "Dit is een ander Unilever".
Het Financieele Dagblad - Marketingmachine Unilever krijgt grote beurt
  • Deel
Druk af