Kruideniersblad Distrifood maakte een analyse van de belangrijkste niet-discount supermarktformules van Nederland. Na vele decennia is nog steeds te zien waar ze als kruidenierswinkels ontstonden, zeggen de vakjournalisten. Hen valt op dat alle formules streven naar meer vers, meer gemak en meer online. Albert Heijn doet alles sneller dan de andere formules, vinden ze. Terwijl alle formules zich proberen van elkaar te onderscheiden om weg te komen uit de prijsoorlog, saneert AH het midden van zijn assortiment. De Zaanse formule zou achter de schermen vergaand inzetten op Big Data en heel actief in zetten op meer verdienen met minder vierkante winkelmeters.
Distrifood - Formuleprofielen: feiten top 10 serviceformules - Distrifood
Lees ook
- 12 CDA wil ‘toezichthouder op agri-nutriketen’ 19 aug 2014
- 5 Nederlanders kochten weer meer duurzaam voedsel 4 jun 2014
- 3 Ondernemers streven bananenrepubliek Nederland voorbij 29 okt 2013
- 22 Belgische supers pakken lokaal groots aan 11 sep 2013
- 0 Onderzoeksbureau GfK: omzetgroei supers vlakt af 11 sep 2013
Niels, als blad doe je het nooit goed genoeg omdat mensen altijd meer willen. Maar je hebt zeker gelijk: discounters eten nou juist dat midden uit de markt weg met hoge kwaliteit voor een bijzonder nette prijs. Veel van de dynamiek die Distrifood signaleert heeft daar dan ook mee te maken.
De belangrijkste concurrentie niet meenemen in de analyse terwijl die het middensegment leeg-eet... De klassieke retail-indeling (goedkoop - beter - best) verdwijnt omdat shoppers betere kwaliteit kunnen krijgen voor lagere prijzen bij de zogenaamde "discounters".