Recent lazen we in de vakbladen dat Disney het contract met de fastfood gigant McD. had stopgezet. Dan kun je wachten op een wijziging in het systeem zou ik bijna willen zeggen. Vandaag werd bekend dat de bekende vermaak-gigant verder gaat met fruit! In samenwerking met de Britse supermarktketen Tesco zijn stickertjes ontwikkeld met daarop bekende Disneyfiguurtjes. De stickers zullen op verschillende fruitproducten worden geplakt. Consumenten kunnen de figuurtjes sparen in een speciaal album. De stap van Disney vloeit voort uit de nieuwe koers die het concern een gezonder imago moet bezorgen.
Naast de samenwerking met Tesco voert Disney momenteel gesprekken met andere Europese en Amerikaanse supermarkten over soortgelijke acties. Binnenkort zullen Disney-babytomaten, Disney-mini-bananen en Disney-steenfruit op de markt komen.
Mij bekruipt meteen een stel vragen, als ik na Coca Cola nu ook Disney deze stap zie maken:
1) Komt dit door het feit dat het maatschappelijk eigenlijk niet meer te verantwoorden is tov kinderen om ze met fastfood te laten kennismaken?
2) Komt dit omdat er is aangetoond dat deze omslag zorgt voor een grotere goodwill bij de Amerikaanse bevolking en dus ook indirect voor meer bezoekers aan de Dinsey pretparken?
3) Komt dit omdat men heeft berekend dat dit geen omzet kost en juist winst brengt?
Ik zou wel eens willen weten of de actie 'gemeend' is of helemaal economisch gemotiveerd
Overigens vermoed ik dat Disney wordt geïnspireerd door een combinatie van de bovengenoemde drie vragen. Hoe het ook zij, het geeft aan dat de grote spelers in de gaten krijgen dat het anders moet, en dat is heel bevredigend!
Op 30 november krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Misschien wordt het wel gepimpt fruit dat exclusief bij Disney te koop is. Dan kun je toch een prijspremium vragen én je hebt er ook echt wat aan: het is nóg gezonder dan het origineel. After all, it's a fantasy world ;-)
tsja, ze moeten wel aantrekelijk blijven voor de kinderen.... Ik zie ze in ieder geval nog niet alleen appels en peren verkopen dat is zeker!
Smoothies, fruitsalade Ailko...oh jee, die waarschijnlijk stijf staan van de suiker...
Over de prijzen die ze gaan rekenen is er nog niets bekend. Wel denk ik dat de fruitmarkt zo transparant is dat die prijzen niet al te zeer uit de pas kunnen lopen - de consument weet nou eenmaal wat fruit kost. Dus zal je hier producten gaan vinden in de vorm van smoothies, fruitsalades etc. Daar valt wel marge op te maken.
Dit vind ik inderdaad een erg goede ontwikkeling. De laatste keer dat ik in Disneyland Parijs was (vorige jaar) was er werkelijk waar nergens ook maar iets fatsoenlijks te koop. Alles was fast-food (behoorlijk prijzig ook nog eens) of "normaal eten" in de restaurants (schreeuwend duur). Ik denk echter ook dat het ze het meest te doen is om punten 2 en 3.