image

Recent lazen we in de vakbladen dat Disney het contract met de fastfood gigant McD. had stopgezet. Dan kun je wachten op een wijziging in het systeem zou ik bijna willen zeggen. Vandaag werd bekend dat de bekende vermaak-gigant verder gaat met fruit! In samenwerking met de Britse supermarktketen Tesco zijn stickertjes ontwikkeld met daarop bekende Disneyfiguurtjes. De stickers zullen op verschillende fruitproducten worden geplakt. Consumenten kunnen de figuurtjes sparen in een speciaal album. De stap van Disney vloeit voort uit de nieuwe koers die het concern een gezonder imago moet bezorgen.

Naast de samenwerking met Tesco voert Disney momenteel gesprekken met andere Europese en Amerikaanse supermarkten over soortgelijke acties. Binnenkort zullen Disney-babytomaten, Disney-mini-bananen en Disney-steenfruit op de markt komen.

Mij bekruipt meteen een stel vragen, als ik na Coca Cola nu ook Disney deze stap zie maken:
1) Komt dit door het feit dat het maatschappelijk eigenlijk niet meer te verantwoorden is tov kinderen om ze met fastfood te laten kennismaken?
2) Komt dit omdat er is aangetoond dat deze omslag zorgt voor een grotere goodwill bij de Amerikaanse bevolking en dus ook indirect voor meer bezoekers aan de Dinsey pretparken?
3) Komt dit omdat men heeft berekend dat dit geen omzet kost en juist winst brengt?

Ik zou wel eens willen weten of de actie 'gemeend' is of helemaal economisch gemotiveerd
Overigens vermoed ik dat Disney wordt geïnspireerd door een combinatie van de bovengenoemde drie vragen. Hoe het ook zij, het geeft aan dat de grote spelers in de gaten krijgen dat het anders moet, en dat is heel bevredigend!
Dit artikel afdrukken