In België werden deze week de omzetcijfers van de supermarkten bekend gemaakt. Van de 'grote drie', Colruyt, Delhaize en Carrefour, kon met name Colruyt terugkijken op een bevredigend 2012. De omzet steeg met ruim 6 procent, waar de concurrenten op respectievelijk 2,2 en 1,6 procent uitkwamen. Colruyt schrijft het succes toe aan zijn 'soft-discount'-kortingsacties. Consumenten blijken in deze crisistijden erg gevoelig voor lage prijzen en kortingen. Toch ziet Colruyt zichzelf niet als winnaar. Dat zijn de harde discounters Aldi en Lidl, zegt Wim Biesemans, financieel directeur van Colruyt op Vilt.be: “De consument kiest steeds vaker voor goedkopere producten, en komt dus sneller bij de prijsvechters uit.”

RetailDetail deelt die analyse. Zowel Aldi als Lidl hebben in België vaste voet aan de grond gekregen. Vorig jaar kwamen er 3 nieuwe Aldi-winkels bij, en maar liefst 10 Lidl-vestigingen. Door het aanhouden van de crisis, gekoppeld aan het groeiende aanbod van A-merken ook in Lidl's en Aldi's, bezwijken steeds meer Belgen voor de aantrekkingskracht van de hard-discounters. Hoe groot hun aandeel in de Belgische huishoudportemonnaie inmiddels is, blijft de vraagt. Lidl rapporteert niet over de Belgische omzet. Aldi komt pas in juni 2013 met de Belgische cijfers.

Fotocredits: cdsessums
Dit artikel afdrukken