Boodschappen doen bij de boer of lokale bakker om de hoek wordt steeds populairder. Door de coronacrisis is de vorming van korte ketens in een stroomversnelling geraakt. Het Amsterdamse initiatief Local Heroes laat consumenten door middel van een app direct bij hun favoriete lokale ondernemers bestellen.

“De lokale ondernemer heeft moeite om op te boksen tegen het geweld van de grote spelers in de markt, denk bijvoorbeeld aan de openingstijden van de supermarkt”, zegt Maarten Coumans. Volgens hem beschermt het Local Heroes-concept de lokale ondernemers tegen faillissement, juist nu. “Via de app verlengt de lokale ondernemer zijn openingstijden zonder dat hij hiervoor fysiek zijn winkel moet openhouden. Daarnaast wil de klant steeds meer gemak en comfort. Niet apart de slager, de visboer, de bakker en de groenteman te moeten bezoeken is een vorm van gemak. Via de app komt al het aanbod bijeen.”

Zeker in deze tijden is het een stuk veiliger. Je bestelt en betaalt vanuit de veiligheid van je eigen huis, er is geen contact met andere mensen
Coumans geeft aan dat de coronavirusuitbraak het succes van de app heeft versneld. Ook het koppelen van de app aan een contactloos pick-up point in de buitenlucht was een belangrijke factor. “De noodzaak en belangstelling voor dit soort nieuwe initiatieven is nu erg groot. Zeker in deze tijden is het een stuk veiliger. Je bestelt en betaalt vanuit de veiligheid van je eigen huis, er is geen contact met andere mensen. De boodschappen worden thuisbezorgd of kunnen ‘contactloos’ opgehaald worden in de buitenlucht. Door corona is ons concept ineens heel actueel.”

Inzicht in de herkomst van ons eten
Door de trends van digitalisering binnen het voedselsysteem weet de consument steeds meer over de herkomst van zijn eten. Het besef sijpelt door dat bodemprijzen als gevolg van massaproductie ten koste gaan van het milieu, de gezondheid en een duurzaam economisch systeem. “De consument vraagt zich af waar zijn eten vandaan komt en welke impact de productie en vervoer van ons eten heeft op de maatschappij en het klimaat. Deze bewustwording is al langer gaande. Ik hoop dat de trend zich verder blijft ontwikkelen, ook na corona. De consument hecht weer waarde aan het verhaal van de specialist. In een grote supermarkt is er niemand die verstand heeft van de vis in het schap. De visboer daarentegen kan jou precies vertellen waar zijn vis vandaan komt. Deze kennis wordt steeds belangrijker voor de bewuste consument.”

Volgens Coumans is de herkomst van de producten in zijn app nu nog maar mondjesmaat bekend. “We zijn nog niet zo lang open, maar dit is zeker iets dat we verder ontwikkelen. Daar moeten we ook naar toe. Het contact tussen de lokale ondernemer en de klant is heel belangrijk. Voor mij is het eindpunt wanneer de hele voedingssector een Direct-to-Consumer (D2C) platform wordt.”

Nieuwe manier van persoonlijk contact
Coumans noemt het persoonlijk contact als een van de leuke aspecten van kleine ondernemers. Dat haal je weg als alle aankopen via de app gaan. “We proberen dit te ondervangen door direct whatsapp contact. Via de app kan de klant direct contact opnemen met de slager, visboer of bakker om hem of haar een vraag te stellen over het product.” Zo kunnen de klanten op elk gewenst tijdstip terecht bij de lokale ondernemers voor een praatje en/of een vraag. “Het is een nieuwe manier van persoonlijk contact. We zijn nu bijvoorbeeld bezig om bestellingen te personaliseren. Denk aan een leuk berichtje, videoboodschap of een foto van het team wanneer een klant zijn tiende bestelling plaatst.”

Local Heroes kan precies inzichtelijk maken wanneer iemand jarig is of wanneer iemand zijn zoveelste bestelling plaatst, dit heb je offline misschien niet door. Zo kun je techniek op een alternatieve manier toch persoonlijker maken
Niet alleen de consument heeft baat bij persoonlijk contact. Ook de ondernemers plukken er de vruchten van. Zij krijgen via de app of hun site veel waardevolle informatie over de behoeften en wensen van de klant. Het realiseren van een goede customer experience en het opbouwen van een waardevolle relatie wordt daardoor ook eenvoudiger. “Local Heroes kan precies inzichtelijk maken wanneer iemand jarig is of wanneer iemand zijn zoveelste bestelling plaatst, dit heb je offline misschien niet door. Zo kun je techniek op een alternatieve manier toch persoonlijker maken.” Volgens Coumans is het wel belangrijk dat deze vorm van communicatie echt persoonlijk voelt.

Ultieme keten: kort en betaalbaar
“De consument wil niet graag een meerprijs moeten betalen voor korte ketens. De ultieme ketens zijn daarom kort en betaalbaar. Een bijkomend voordeel van deze korteketenaanpak is de alternatieve financiële verdeling. Wanneer je de ketens verkort en tussenleveranciers buiten spel zet, dan kun je als ondernemer en consument kosten besparen. De marge die nu naar supermarkten en transporteurs gaat, kan de lokale ondernemer in zijn zak steken en voor een deel teruggeven aan zijn klanten.”

Voor de toekomst hoopt Coumans dat steeds meer mensen de toegevoegde waarde gaan inzien van de korte keten. “Ik hoop dat de mensen het makkelijker, leuker en fijner vinden om bij de lokale ondernemer hun boodschappen te doen. Uiteindelijk draait het om het product en het contact tussen de lokale ondernemer en consument. Digitalisering is daar een prima middel bij.”
Dit artikel afdrukken