Wijkbewoners die een buurtmoestuin willen opzetten hebben hulp nodig bij het combineren van organisatorische taken en het daadwerkelijke tuinieren. Dat zou blijken uit onderzoek van de Wetenschapswinkel van Wageningen University & Research (WUR).

Onderzoekers keken vanaf het begin mee bij de ontwikkeling van 14 buurtmoestuinen en andere tuinen. Leiderschap, financiën, locatie en tijd blijken belangrijke factoren te zijn bij het onderhouden van buurtmoestuinen. Gaat er iets mis met een van deze factoren, dan kan dat een reden zijn om een buurtmoestuin te beëindigen. Volgens WUR kan kennisuitwisseling de oplossing zijn, aangezien een deel van de moestuiniers veel kennis op een specifiek gebied bezit, en een ander deel juist niet. Daarom stellen onderzoekers een digitale helpdesk voor als hulpmiddel om kennis te verzamelen en vooral te delen.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van het Instituut voor Natuureducatie (IVN) en NatuurSUPER.
WUR - Groeipijnen van buurtmoestuinen: onderzoekers WUR adviseren helpdesk
Reageer
  • Deel
Druk af