Online groothandel Bidfood staat voor de grootste uitdagingen in jaren. Het Nederlandse bedrijf wil vol inzetten op platforms waar verschillende aanbieders producten kunnen uitventen. Dat vertelde CEO Dick Slootweg gisteren op het congres Digital Food.

Online platforms
Bidfood, tot voor kort beter bekend als DeliXL, kon tijdens de economische crisis het hoofd amper boven water houden en moest de koers drastisch verleggen: van de zorgmarkt naar de horeca.

Met een omzet van €750 miljoen is de groothandel inmiddels weer op het oude niveau, zij het met de nodige luxeproblemen. Slootweg noemde onder meer het nijpende tekort aan chauffeurs, wat al voor leveringsproblemen heeft gezorgd.

Maar de grootste uitdaging moet nog komen. Slootweg gisteren in Amsterdam: “De markt is totaal aan het veranderen. Wij twijfelen er niet aan dat we concurrentie krijgen van partijen die het allemaal net iets slimmer doen. Dan kun je niet lui achterover leunen.”

Dat Slootweg twee weken terug aanschoof bij Alibaba is dan ook geen toeval. Bidfood werkt volop aan online platforms, onder meer voor drank en het MKB, aangezien de rol van de groothandel als schakel niet langer zal blijven bestaan. “Vergeleken met China leven we nog in een soort museum, daar draait alles rond online platforms.”

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Verandering
Verandering, dat was het centrale thema gisteren op Digital Food, het nieuwe congres dat Emerce met Foodlog organiseerde. “Alles beweegt in overrijpe markt met te lage marges en te hoge kosten,” aldus Dick Veerman, oprichter van Foodlog, tijdens zijn inleiding. Veerman maakte in zijn presentatie een punt dat Slootweg aan het slot van de dag nogmaals inkopte: let op schaarste, want niet alles zal altijd te koop zijn tegen de gewenste kwaliteit of zelfs helemaal niet. Slootweg schat dat hij binnenkort mogelijk al 20% van de vraag uit de bestellijsten niet kan leveren. Klimaatverandering en de vraag uit andere economieën is een fenomeen waar verkopende partijen in hun systemen ernstig rekening mee moeten gaan houden.

Geldstroom verschuift
Vooral supermarkten moeten beter inspelen op nieuwe ontwikkelingen, kleine spelers kunnen beter gezamenlijk een online platform optuigen en voor websuper Picnic geldt: zoek een partner of verlaat de markt, zo vertelde Richard Janssen van Nyenrode Business Universiteit.

Eten gaat voorlopig nog wel door de mond, maar de macht en de geldstroom in de keten verschuift. Het hele model van de supermarkt gaat daarmee op de schop, maar supermarkten gaan de eerstkomende jaren niet verdwijnen, denkt Janssen: “Neem de aanbieders van maaltijdboxen. Die zijn uitgerekend aangewezen op supermarkten voor meer bereik. Die boxen zie je steeds vaker in de schappen liggen.”

Belangrijke trends in de sector: duurzaamheid, transparantie (waar komt de voeding vandaan?) en onafhankelijke digitale platformen.

De consument wil best €12 betalen voor een pizza die warm aan de deur wordt bezorgd, terwijl diezelfde pizza voor €5 ook bij de supermarkt kan worden gehaald
Een nog relatief onbekende nieuwkomer is in dit verband het Nederlandse Stockon, dat in de schoot van PostNL is geboren. De online super bezorgt via PostNL in heel Nederland de wekelijkse boodschappen in passief gekoelde tassen.

Opvallend is de formule. Stockon is de eerste partij in Nederland die boodschappen rechtstreeks van de producent aan de consument levert. Het bedrijf verdient aan hoofdzakelijk commissies. De meerwaarde die Stockon biedt is data: Vóór iedere levering doet de app een suggestie over welke producten aangevuld moeten worden, gebaseerd op verbruik, gezinssamenstelling en persoonlijke voorkeuren. Opvallend genoeg werd vandaag bekend dat Stockon zijn dienstverlening opschort omdat het bedrijf een kapitaalsverhoging nodig heeft die nog niet rond is.

Paneldiscussie
Adviseur Bart Fischer van 7BFT constateerde tijdens een paneldiscussie met onder meer Deliveroo en Coop dat supermarkten nog altijd een achterhoedegevecht leveren op prijs. “Dat is altijd hun sterke wapen geweest, maar dat zal het straks niet meer zijn.” De nadruk komt te liggen op diensten die een meerwaarde hebben. De consument wil best €12 betalen voor een pizza die warm aan de deur wordt bezorgd, terwijl diezelfde pizza voor €5 ook bij de supermarkt kan worden gehaald. Dan moet je die nog even zelf in de oven leggen, maar het prijsverschil laat zien dat er waarden in het spel zijn die je met prijsconcurrentie niet meer kunt winnen.

De markt zal onder invloed van online concurrentie gaandeweg veranderen: supermarkten evolueren op termijn tot foodplaza, waar je vooral kunt eten of inspiratie op kunt doen. Of ze overleven als stadswinkels, waar je alleen de allernoodzakelijkste producten aantrekkelijk kunt aanschaffen. De rest wordt online besteld en afgeleverd of afgehaald.

Richard Janssen (Nyenrode) ziet nog geen directe bedreiging van de grote techspelers. Amazon rukt op, ook in food, maar het bedrijf bezorgt in de VS al niet overal meer. “Het is vooral een logistiek spel, en dat heb je niet zomaar onder de knie. Traditionele spelers zijn daar vooralsnog beter in. Ook richten techreuzen zich op grote landen. Nederland heeft wat dat betreft nog weinig te vrezen.”

Machiel Tiddens, verantwoordelijk voor E-commerce bij Albert Heijn, toonde hoe je vanaf het podium een bestelling kunt plaatsen die door een robot wordt thuisbezorgd.

Dit verslag van Digital Food verscheen ook op de site van Emerce. We brachten nog enkele accenten aan, in aanvulling op de tekst van Emerce. In de aanloop naar het congres spraken we op Foodlog ook met sprekers Joost Rietveld van Too Good to Go en Sander Bast van Analyse Me.
Dit artikel afdrukken