Auchan deed zijn eerste experimenten met het toepassen van de blockchain-techniek in Vietnam, weet The Next Web. In Nederland introduceerde Albert Heijn onlangs sinaasappelsap en eieren met een traceerbare herkomst. Toepassing van de techniek maakt het straks waarschijnlijk mogelijk om te bepalen van welk dier de mest kwam voor jouw biologische boontjes, wie het zaad daar weer voor ontwikkelde en op welke dag het werd uitgezaaid.

Er zijn nog tienduizenden producten te gaan. De techniek kost naast geld dat moet worden terugverdiend uit een meerprijs ook de nodige energie. Dat laatste omdat straks dagelijks miljarden klanten wereldwijd van alles over hun worteltjes en eieren zullen willen checken via een appje. Omdat nodeloos energieverbruik per definitie onduurzaam is, mag de vraag gesteld worden welk doel de traceerbaarheid van een wortel heeft voor iedere consument.

Tot voor kocht je domweg een wortel en stelde je je niet de vraag waar die vandaan kwam en hoe vaak die een buitje regen heeft gehad, laat staan of de wortel met grond- of leidingwater is beregend. Nu.nl meldt op gezag van Amerikaanse onderzoekers dat al die transparantie niets oplevert. Bedrijven die er hard aan werken, wilden niet meewerken aan hun inventarisatie. Dat is wel een beetje vreemd.

Vraag daarom: word jij gelukkiger van een app die je laat weten waar je wortel vandaan komt en wat die oranje staak in zijn leven allemaal heeft meegemaakt, of is 'gewoon een wortel' ook goed?
Dit artikel afdrukken