Duitsland gaat over op het verbieden van diesel-rijden op snelwegen die door stedelijke gebieden lopen. Een Britse wetenschapper wijst op het feit dat het verbranden van hout in houtkachels of haarden in woonhuizen een bron van fijnstofvervuiling is waar overheden onterecht te weinig aandacht voor hebben. Auto's pakken vinden zij zinvoller; volgens hem zal die blinde vlek ertoe leiden dat het beleid geen verbetering van de luchtkwaliteit zal opleveren.
In verschillende Duitse steden, waaronder Keulen en Bonn, geldt in het centrum al een verbod op oude(re), vervuilende, diesels of gaat dat binnenkort in. Vorige week bepaalde een rechtbank dat ook een aantal doorgaande wegen door Essen en Gelsenkirchen vanaf juli verboden terrein zijn voor diesels met Euro 4 of lager (de emissienorm die in 2005 van kracht werd). Tot de verboden straten behoort de snelweg A40, die dwars door Essen loopt, meldt het AD. In Mainz, Stuttgart, Aken, Frankfurt en Berlijn staan ook dieselverboden op snelwegen op stapel.
Aanpakken van vervuilende diesels lijkt een logische maatregel, maar ondertussen blijft een andere bron van luchtvervuiling buiten beeld, zegt dit weekend een Britse wetenschapper. Het gaat om houtkachels en open haarden. "Wie tijdens het koude weer lekker z’n kacheltje opstookt, produceert namelijk zes keer meer luchtvervuiling dan een vrachtwagen," schrijft De Telegraaf op basis van een bericht in de Daily Mail. Volgens de Britse wetenschapper Gary Fuller veroorzaken open haarden en zelfs efficiënte houtkachels, vooral in steden, zes keer meer extra fijnstof dan de invoering van milieuzones voor auto's bespaart. De eenzijdige focus op het aanpakken van uitlaatgassen kan volgens hem betekenen dat alle maatregelen ten spijt, de luchtkwaliteit in Britse steden in 2030 niet beter is dan in 2015.
Zo mag het dan zijn in Groot-Brittannië, in Duitsland waren ouderwetse houtkachels die te veel vervuiling veroorzaken al per 1 januari 2018 verboden. Ook in Frankrijk bestaat het bewustzijn van de hoge mate van vervuiling die haarden veroorzaken al wat langer bij de overheid. Reeds in 2015 werd het gebruik van haarden aan banden gelegd in Parijs en de voorsteden.
Dit artikel afdrukken
Aanpakken van vervuilende diesels lijkt een logische maatregel, maar ondertussen blijft een andere bron van luchtvervuiling buiten beeld, zegt dit weekend een Britse wetenschapper. Het gaat om houtkachels en open haarden. "Wie tijdens het koude weer lekker z’n kacheltje opstookt, produceert namelijk zes keer meer luchtvervuiling dan een vrachtwagen," schrijft De Telegraaf op basis van een bericht in de Daily Mail. Volgens de Britse wetenschapper Gary Fuller veroorzaken open haarden en zelfs efficiënte houtkachels, vooral in steden, zes keer meer extra fijnstof dan de invoering van milieuzones voor auto's bespaart. De eenzijdige focus op het aanpakken van uitlaatgassen kan volgens hem betekenen dat alle maatregelen ten spijt, de luchtkwaliteit in Britse steden in 2030 niet beter is dan in 2015.
Zo mag het dan zijn in Groot-Brittannië, in Duitsland waren ouderwetse houtkachels die te veel vervuiling veroorzaken al per 1 januari 2018 verboden. Ook in Frankrijk bestaat het bewustzijn van de hoge mate van vervuiling die haarden veroorzaken al wat langer bij de overheid. Reeds in 2015 werd het gebruik van haarden aan banden gelegd in Parijs en de voorsteden.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
De Volkskrant ging na of de bewering '6 keer meer vervuiling door houtkachel dan door rijdende dieseltruck' wel klopt.
Resultaat: "Per uur is hout stoken waarschijnlijk even vies of viezer dan de uitstoot van een rijdende vrachtwagen, al valt niet te bewijzen of dat om zes keer zoveel gaat.