In Frankrijk is Brigitte Bardot al jarenlang het gezicht van de dierenrechtenbeweging. Vanuit haar Stichting Brigitte Bardot steunt ze dierwelzijnsinitiatieven en zet ze campagnes op. Het protest tegen de corrida, het stierenvechten, is één van de speerpunten van Bardot.
In de arena van Rion-les-Landes, in de westelijke provincie Les Landes (Bordeaux), voerde haar Stichting in samenwerking met 2 andere organisaties zaterdagavond een actie uit tegen het stierengevecht dat daar plaatsvond. De actievoerders raakten gewond als gevolg van tegenreacties van het publiek. Resultaat: 8 gewonde actievoerders, waaronder één in coma. "Geen gewonden onder de politie, geen gewonden onder de liefhebbers van stierenvechten", zegt een woordvoerder van Bardot, "tel maar uit van welke kant het geweld kwam."
Brigitte Bardot verklaarde zelf "een democratie moet mensen het recht geven om zich vreedzaam te verzetten tegen een ouderwetse, absurde, belachelijke, onfrisse en sadistische gewoonte en moet dat recht respecteren." Ze stelt de politie verantwoordelijk voor de gewonden aan de kant van de dierwelzijnsactivisten. Dat schrijft Le Figaro.
Dit artikel afdrukken
In de arena van Rion-les-Landes, in de westelijke provincie Les Landes (Bordeaux), voerde haar Stichting in samenwerking met 2 andere organisaties zaterdagavond een actie uit tegen het stierengevecht dat daar plaatsvond. De actievoerders raakten gewond als gevolg van tegenreacties van het publiek. Resultaat: 8 gewonde actievoerders, waaronder één in coma. "Geen gewonden onder de politie, geen gewonden onder de liefhebbers van stierenvechten", zegt een woordvoerder van Bardot, "tel maar uit van welke kant het geweld kwam."
Brigitte Bardot verklaarde zelf "een democratie moet mensen het recht geven om zich vreedzaam te verzetten tegen een ouderwetse, absurde, belachelijke, onfrisse en sadistische gewoonte en moet dat recht respecteren." Ze stelt de politie verantwoordelijk voor de gewonden aan de kant van de dierwelzijnsactivisten. Dat schrijft Le Figaro.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Hans #4/9: Ik bind mijn schaatsen onder, want dat is natuurlijk de juiste houding.
Eerst: Ik herlees dat het echt voor jou persoonlijk een verbazing is dat een 'tiran'/'massamoordenaar' aardig met dieren kan omgaan. Ik voel jouw reactie als echt, dus mijn #3 m.b.t. shockering haal ik wat dat betreft terug.
(N.B.:"zwart is altijd pikzwart'; mensen zijn of 'goed' of 'slecht'; 'no doubt about that'?).
Jordi #5: het zou leuk zijn als een specifieke groep een toverstokje heeft en dat voor de hele mensheid -belangenloos- zou inzetten om ons allen in 'Nirwana' terecht te laten komen.
Ik ga door:
Onze verhouding naar onze eigen medemens en de dieren in onze omgeving is veranderd.
We hadden in de Westerse Wereld in het verleden vermaak in de vorm van kijken naar executies (vierendelen / verbranden van 'heksen' etc.).
Misschien hield dat ook onze voorouders op de plaats, waar ze geacht werden te zijn, in die tijd.
We hebben ook een geschiedenis dat alle mensen die anders overkwamen (of misschien niet politiek/economisch goed lagen) -de 'gekken'- ter bezichtiging waren in een gesticht of in het geval van een 'Elephant Man' op een markt.
Er was ook nog eens ander vermaak, daar had ik het over in #1.
In Nederland hebben onze voorouders besloten dat dat alles niet wenselijk is, en daar is politiek beleid op ontwikkeld ('good for them').
Dieren eten doet een overgroot deel van de mensen (het verschaft ons een schat aan proteine; de hoeveelheid eraan stel ik persoonlijk ter discussie. Maar dat is aan ieder).
Dieren (of mensen) mishandelen "ter leringh ende vermaeck" vind ik persoonlijk een verwerpelijke kwestie. Dat is voor mij niet ethisch en ligt niet in de lijn die mijn voorouders in Nederland gekozen hebben.
Dus ik wijs dan een (gevaarlijk) spelletje in Spanje af. De dieren hebben geen keuze, worden excessief misbruikt en uiteindelijk -ongeacht de uitkomst- afgemaakt.
Als dan ook naar mensen geweld gebruikt wordt, heb ik geen bedenkingen meer.
We hebben het hier over barbarij. Rechtspraak zou hierover gezocht moeten worden.
Hans #4/#9; ik kom erop terug; het heeft even tijd nodig, want ik wil alles goed op een rijtje zetten.
Ik kan wel al zeggen dat een (mogelijke) 'dierenvriend' moreel niet hoger op de ladder staat dan welk ander (met etiket op voorhoofd geplakt).
Herhaling.
Ook al schaf je het stierenvechten af:
De stier van het stierenvechten is geen grap, het is de naakte werkelijkheid. Wie kent niet de zwarte meedogenloze stier van Picasso in zijn werk over Guernica. Picasso zet de stier in het middelpunt van zijn werk. Van de Minoische stier via de Griekse sage over de roof van Europa naar de cultus van het stierenvechten in Spanje. De stier als de oorzaak van alle gevaar en van het boosaardige noodlot. In Guernica zien we dat de stier hoog boven moordlust, het menselijk drama en het lijden uittorent. De ongelofelijke kop van de stier kijkt je zelfbewust en tevreden aan. Ook op andere schilderijen is Picasso's stier met zijn vervaarlijk uitziende ogen, zijn rare verdraaide schouders en zijn slagtanden altijd onoverwinnelijk. Vaak is een prachtig wit paard het slachtoffer in de strijd, het paard als zinbeeld van het vriendelijke, het goede.
Op Guernica de stier als zinbeeld van het noodlot. De mens is nauwelijks aanwezig, slechts als ongeïnteresseerde figurant. De stier als representant van de wreedheid, de bestialiteit in deze wereld en erg beangstigend er is blijkbaar geen oplossing.
Ik vind dat binnen deze draad een essentieel punt door mij genoemd werd. Een aantal zaken zijn niet meer van deze tijd, wordt gesteld. Met als voorbeeld stierenvechten ? Dan blijft ongeacht je standpunt over al dan niet vlees eten, en het al dan niet dieren exploiteren met de vraag: “Wat maakt dat onze moraal tegen over dieren en de natuur verandert.” Die is namelijk de laatste 3-4 decennia sterk veranderd. “Ethiek ? De lessen van de geschiedenis ? Nieuwe ontdekkingen over het dierenbrein ? De CO2 hype ? De duurzaamheidsgedachte ? Het feit dat we ons de laatste halve eeuw nog nooit zover van de natuur bevonden ? Is er misschien een sterkere behoefte aan morele ‘spijswetten’ ontstaan en waarom ?”.
Ik vind dat zelfs een noodzakelijke vraagstelling. Het antwoord rechtvaardigt mogelijk al dan niet genetische manipulatie bij dieren, het grootschalig commercieel beheren van dieren, ons voedingspatroon en het verwerken van dierenresten in een zeer groot aantal producten die in ons leefpatroon geïntegreerd worden. Maar het herijken van ethische waarden en in beeld brengen van grenzen rondom diervriendelijkheid stuit op een taboe van haast religieuze nervositeit, die het rationaliseren van dit onderwerp bijna onmogelijk maakt. Je begeeft je op glad ijs. Nou dan binden we schaatsen onder ;-)
@Dick, idd, sorry, soms kan het gebeuren dat je uitschiet waarvan je later denkt, was dat wel zo verstandig.
In dit geval was het dan ook was niet niet superhandig van mij.
Excuses, aan Hans/Marieke,
Marieke/Hans, sorry dat ik zo'n overtrokken woord als compassie gebruikte.
Het was idd, niet zo handig.
Ik hoop dat je mijn excuses ervaart en dat je weer gewoon mee doet in de discussie.
Iedereen zal je intens missen als je weg zou blijven.