Na jaren van daling groeide de markt voor diepvriesproducten het afgelopen jaar in Amerika gemiddeld met zo'n 1,4%. Dat blijkt uit onderzoek van Nielsen, schrijft Bloomberg. Millennials blijken het motortje achter die groei. Zij kochten afgelopen jaar zo'n 9% meer diepvriesproducten dan een gemiddeld Amerikaans huishouden.

Millennials blijken het motortje achter die groei. Zij kochten afgelopen jaar zo'n 9% meer diepvriesproducten dan een gemiddeld Amerikaans huishouden
Fabrikanten innoveerden de afgelopen jaar volop in het vriesvak. Toch hielden niet alle bedrijven rekening met deze stijging, aldus Reuters. Zo komt de groei voor voedingsreus Nestlé zo onverwachts, dat de productie de vraag niet kan volgen. Het bedrijf biedt een goed menu, maar zit met de verkeerde timing. Daar profiteren concurrenten weer van.

Millennials
Betaalbaarheid, gemak en portiecontrole zijn redenen voor millennials om voor vriesproducten te kiezen. Millennials willen 's avonds doordeweek geen uren achter het fornuis staan. Diepgevroren producten zijn een uitkomst. Nu diepvries 'pakt', proberen fabrikanten het vriesvak te vernieuwen. Dat heeft een bijkomend voordeel: diepvries eten gaat verspilling tegen en dat is precies wat millennials graag willen als dat weinig moeite kost. Handig, want diepvries help millennials meteen bij hun gebrek aan kookvaardigheden.
Diepvries is het perfecte antwoord op de wensen van een millennial: zelf klaarmaken, geen verspilling en gemak.
De opkomst van technologie en internet heeft er kookanalfabeten van gemaakt. De knoflookpers en slacentrifuge blijken voor de helft van de ondervraagde millennials onbekende voorwerpen.
Kortom, diepvries is het perfecte antwoord op de wensen van een millennial: zelf klaarmaken, geen verspilling en gemak.

Geen significante verschillen
Hoewel de verkoop van diepvriesgroenten een grote sprong maakte, stuiten deze producten nog steeds op weerstand bij mensen die denken dat het minder gezond is dan vers. Onzin, schrijft de NPR naar aanleiding van verschillende studies. Wel ligt het eraan hoe snel de producten zijn ingevroren. De universiteit van Davis ontdekte dat er geen significante verschillen waren tussen verse en bevroren vruchten en groenten. "Over het geheel genomen was het diepgevroren zo goed als vers, en in sommige gevallen waren de diepgevroren groenten en fruit beter dan vers," aldus Diane Barrett van UC Davis. Zo bevatten de meeste getestte diepvriesgroenten en -fruit hogere gehalten aan vitamine E. Disclaimer: het onderzoek werd gefinancierd door de Frozen Food Foundation, die volgens Barett geen invloed op het onderzoek had.
Dit artikel afdrukken