Stacey Nelson is diëtiste en manager klinische voeding in het aan Harvard verbonden Massachusetts Algemeen Ziekenhuis. In de Chicaco Tribune geeft ze advies over bewerkte voedingsmiddelen. Het meeste voedsel heeft wel enige vorm van bewerking nodig om eet- en verteerbaar te worden, zegt ze. Wijs daarom niet alle bewerkte producten direct af, maar kijk eerst kritisch naar de ingrediënten.

Angst voor bewerkte producten
De voedingsmiddelenindustrie heeft te kampen met vooroordelen. Industriële processen zouden de voedingswaarde van producten verlagen. Ook zouden fabrikanten te veel ingrediënten als zout en suiker toevoegen. Gezonde diëten benadrukken daarom onbewerkte, verse producten, rechtstreeks uit de natuur. Kies inderdaad voor voedingsmiddelen met een minimale industriële verwerking, zegt Nelson, maar dat is niet het hele verhaal.

Onbewerkte verse producten verliezen hun versheid snel door blootstelling aan warmte en zonlicht.
Gezond en gemakkelijk
Een product is al snel bewerkt te noemen. Simpele industriële bewerkingen als inblikken, vriezen, drogen, koken of malen leveren een groot gebruiksgemak. Dit gaat in veel gevallen niet ten koste van de gezondheid. Voorbeelden zijn blikjes bonen of vis, yoghurt en pindakaas. Ook ingevroren groente en fruit behoren tot de gezonde bewerkte producten. Onbewerkte verse producten verliezen hun versheid snel door blootstelling aan warmte en zonlicht. Wanneer de producent na het plukken van fruit dit snel invriest, blijft het grootste deel van de voedingsstoffen behouden. Diepvries is dan ook niet zelden 'verser dan vers'.

De verpakking als leidraad
Nelson adviseert om de ingrediëntendeclaratie van bewerkte producten bestuderen. Niet de reclameclaims op de voorkant, maar de lijst van ingrediënten en de voedingswaardetabel achterop geven informatie over de voedingswaarde van een product. Wie dat eenmaal snapt kan 'goede' en 'foute' pakjes, bakjes en zakjes heel gemakkelijk uit elkaar houden: vermijd geraffineerde granen, toegevoegde suikers, zout en transvetten en kies voor voedingsmiddelen met zo min mogelijk ingrediënten die herkenbaar in het product aanwezig zijn.

Fotocredits: ‘Frozen summer’, Anna

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken