In de Trouw van vandaag verklaart AH-topman Dick Boer dat hij weinig ziet in foodmiles. Hij wil ze niet op zijn producten vermelden, want - zo zegt hij - zelfs deskundigen weten niet hoe je ze moet meten. Hoe moet je bepalen of je een Keniaan zijn kansen op export van sperziebonen moet ontnemen vanwege CO2-uitstoot? Een terecht punt. Hetzelfde geldt voor die groene asperges uit Chili en Egypte. Tevreden constateert de consument dat het allemaal niet zo duidelijk is en je rustig van ver vliegende boontjes en asperges kunt kopen.
Maar waarom zou niet te bepalen zijn waarom we in Nederland niet beter Nederlandse groenten kunnen eten in plaats van Spaanse? Ze zijn met minder gifstoffen verbouwd, reizen minder ver en zijn bovendien - getuige de prijzen bij Aldi en Lidl - goedkoper.
Het antwoord daarop is uiterst prozaisch: omdat AH ze ondanks vele foodmiles en meer gif goedkoper kan inkopen en veel duurder verkoopt dan de Nederlandse groenten van de Duitse supers in ons vaderland.
Tis maar een voorbeeldje, maar het spreekt boekdelen. Foodmiles zijn zonder meer een heel complex onderwerp als je er alle feiten bijsleept waarmee je rekening moet houden. Dat is helemaal waar. Wat ook als een paal boven water staat is het feit dat Boer zich met een Jantje van Leiden afmaakt van de simpele feiten en de simpele bijdrages die hij zou kunnen leveren.
In het interview geeft hij aan een aflaat te kopen bij het ICCO, een kerkelijke organisatie die arme Afrikanen aan werk en ontwikkeling helpt. Voor zijn duurzaamheidsbeleid laat hij zich bovendien bijstaan door FairMatch, een onder meer door het ICCO gesteunde organisatie. Ze mogen wel opletten daar, want Jantje van Leiden is geen al te best kerkelijk voorbeeld. Integendeel, deze prediker predikte ver voor de Franse revolutie zijn versie van 'na ons, de zondvloed'.
Inderdaad, waarom zou je als Albert Heijn je verantwoordelijkheid nemen en er mede voor zorgen dat die er kunnen komen, als het zo makkelijk is om mensen zand in de ogen te strooien en lekker door te gaan met geld verdienen op korte termijn?
Dames en heren, u weet het, naar de Aldi en Lidl - de Super de Boer mag ook - voor je groenten en fruit!
Vraag: zou de uitslag van de jongste poll die bij toeval vanmorgen vrijviel te maken hebben met het gedrag van duurzame voorbeeldondernemers als Dick Boer?
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Het klonk door, dacht ik. Kennelijk vergis ik me.
Ik ben toch nergens kritisch geweest, de afgelopen minuten? Waaraan herken ik overigens die bedrijven?
The Observer nam hem op in hun Hall Of Fame.
Vooral omdat hij de dingen durft benoemen kan ik smaken. Hij spreekt over Foodwars. Da's ook zo.
En dat 'de politiek' hier een verpletterende verantwoordelijkheid draagt.
Overigens, deze link brengt je bij een hoop interessante .ppt en .pdf's
Vraag 2 dan: waarom ben je kritisch op de bedrijven die met hem, cq. met zijn concept (of daarop gelijkende) van duurzaamheid schermen?
Helemaal NIKS. Ik ben er al lang (...) een supporter van. Dat weet je.