Betrokken consumenten willen zelf invloed kunnen uitoefenen in de voedselketen en hebben daar geld voor over. Dat constateert ABN AMRO op grond van een onderzoek onder 1072 consumenten. Van de ondervraagden wil 37% weten welke prijs een teler voor zijn producten krijgt en of hij een leefbaar inkomen heeft. Onder jongeren (18-39 jaar) is dat zelfs 50%. Dat betekent dat er informatie beschikbaar moet komen over (duurzame) productiewijze en 'echte' kostprijzen ('true cost').
ABN AMRO wijst op de 'democratische melk' (die na Frankrijk ook als Merk van de Consument in België op de schappen komt) als voorbeeld om consumenten de mogelijkheid te geven proactief invloed uit te oefenen. "Zo’n ultieme vorm van vraaggestuurd produceren staat nog in de kinderschoenen en is niet toepasbaar op ons hele voedselsysteem, dat hier te groot en complex voor is. Bovendien blijft de wereldwijde behoefte aan goedkope kwalitatieve voeding aanzienlijk. Toch biedt het initiatief ketenpartijen wel perspectief om de mentale afstand tussen consument en producent te verkorten en ketens deels vraaggestuurd in te richten. Dit opent een nieuwe weg voor bedrijven naar een duurzamere bedrijfsvoering, stabielere afzet en vastere marges", aldus de bank.
Insights ABN AMRO - Democratisering van de voedselketen - Insights
ABN AMRO wijst op de 'democratische melk' (die na Frankrijk ook als Merk van de Consument in België op de schappen komt) als voorbeeld om consumenten de mogelijkheid te geven proactief invloed uit te oefenen. "Zo’n ultieme vorm van vraaggestuurd produceren staat nog in de kinderschoenen en is niet toepasbaar op ons hele voedselsysteem, dat hier te groot en complex voor is. Bovendien blijft de wereldwijde behoefte aan goedkope kwalitatieve voeding aanzienlijk. Toch biedt het initiatief ketenpartijen wel perspectief om de mentale afstand tussen consument en producent te verkorten en ketens deels vraaggestuurd in te richten. Dit opent een nieuwe weg voor bedrijven naar een duurzamere bedrijfsvoering, stabielere afzet en vastere marges", aldus de bank.
Democratische duurzame biologische melk ?
Meer op de lijn van D66 , of GroenLinks, of geproduceerd door de zussen van Hermien en haar zus conform de beginselen van het Christen-Democratisch Appèl ?
Het werd verdorie tijd !
Want die totalitair-linkse melk en neo-rechtse melk is me te on-democratisch..
Ik eis meer inspraak !
Na de termen 'biologisch' (alles wat een levensvorm kent, behalen levende genetisch gemuteerde of bespoten organismen..), 'duurzaam' (mits voorzien van een absolverende sticker zonder enige geschiktheid van langdurige toepassing) , re-cycling (rond-fietsen met plastics naar de verbrandingsovens via interessant subsidie omwegen..) dan nu de term 'democratie' als marketing begrip..
Welk Orwelliaanse vertroebeling van een begrip volgt nu na democratie ?
Ik weet het.
'Trust'... !
Heeft weinig meer met vertrouwen te maken, maar meer met 'rust'..
Weltrusten, consument !