Twee jaar nadat Delivery Hero in Duitsland de handdoek in de ring gooide en zijn Duitse tak aan Just Eat Takeaway verkocht, maakt het bedrijf er zijn rentree. Nu als Foodpanda, de naam waaronder de uit Duitsland verjaagde maaltijd- en boodschappenbezorger in Azië en Oost-Europa opereert.

Het belooft een 'hete zomer' te worden in Duitsland. Nadat Just Eat Takeway in 2018 de concurrentiestrijd in zijn voordeel besliste door min of meer de monopoliepositie op te eisen, melden zich de laatste maanden in snel tempo kapers op de kust. Zo begon eerder dit jaar het Finse Wolt maaltijden te bezorgen, heeft Uber Eats plannen en maakt nu dus Delivery Hero zijn rentree, schrijft de Financial Times.

Ze krijgen gezelschap van verschillende snelgroeiende start-ups die mikken op het 'flitsbezorgen' van boodschappen (ook in Nederland in opkomst). In Berlijn zijn Gorillas en Flink al actief en rolt Getir deze zomer zijn diensten uit.

Ook Delivery Hero mikt op de boodschappenmarkt; het bedrijf heeft al honderden 'Dmarts' in het midden-Oosten en Azië. Vanuit die compacte distributie-hubjes bezorgt Delivery Hero binnen 7 minuten (!) boodschappen en gemaksproducten. Dat combineren met maaltijdbezorging (uit 'cloud kitchens', keukens zonder restaurant) is voor Delivery Hero-topman Niklas Ostberg een logische stap. "We zien niemand [anders] dat combineren in één ervaring."

De rentree van Delivery Hero is mogelijk doordat vorige maand het concurrentiebeding afliep dat onderdeel uitmaakte van de verkoop aan Just Eat Takeaway. Topman Jitse Groen startte op Twitter alvast de schermutselingen: we zullen DH opnieuw met plezier verslaan.



FinTimes - Delivery Hero to return to Germany as food delivery fight intensifies
Reageer
  • Deel
Druk af