De Belgische supermarktketen Delhaize introduceert een nieuw kwaliteitslabel voor varkensvlees. Het gaat om vlees van varkens die een bijzonder voerregime voorgeschoteld hebben gekregen. Het zou ervoor zorgen dat de omega-3 spiegel in het vlees gunstiger, en dus gezonder, is. Daarmee wil de retailer varkensvlees in het algemeen en de Belgische varkenssector een steuntje in de rug geven.

Beter voor iedereen
Delhaize voert voortaan alleen nog maar varkensvlees uit België, van 'varkens die gevoed zijn met een evenwichtige en plantaardige voeding rijk aan natuurlijke Omega 3’. Het vlees krijgt het logo 'Beter voor iedereen’ opgeplakt. Het betreft een unieke samenwerking. Delhaize gaat namelijk de varkenshouders, die per varken 2,59 euro aan meerkosten zullen maken, compenseren. Daarnaast legt Delhaize nog eens een euro per varken toe, om de boeren te steunen. Zij klagen al jaren over (te) lage prijzen voor hun vlees. In totaal investeert Delhaize zo ongeveer 2 miljoen euro per jaar in de Belgische varkenssector.

‘Dit type samenwerking is uniek in België. Delhaize stimuleert innovatie en differentiatie, brengt meerwaarde voor de varkensboerderij en consumenten en helpt zo mee bouwen aan een duurzame toekomst’, citeert De Standaard.

Verbetering voedingswaarde door ander voer
Om tot een wetenschappelijk onderbouwde voersamenstelling te komen heeft Delhaize samengewerkt met de Healthy Farming Association (HFA). Deze organisatie richt zich sinds 2000 op de verbetering van de voedingswaarde van dierlijke producten door het voer aan te passen - in dit geval bijvoorbeeld door minder mais en soja en meer lijnzaad in te zetten. Door juist bij een product dat bij veel mensen dagelijks op het menu staat, zoals varkensvlees, het gehalte aan omega-3 te verhogen, kan een belangrijke stap gezet worden op weg naar verbetering van de gezondheid. De westerse bevolking blijkt gemiddeld slechts 0,5 gram omega-3 per dag op te nemen, waar 2,2 gram de norm is.

Vlees niet langer anoniem
De betrokken varkenshouders (47 tot nu toe, goed voor 300.000 varkens per jaar) zijn daarnaast zeer te spreken over het feit dat door de nieuwe samenwerking hun vlees uit de anonimiteit komt. "Vroeger leverde ik aan het slachthuis, en vanwaar het vlees daarna ging wist ik toen niet", zegt varkenshouder Patrick Rabaeys op Vilt. Boerenbondvoorzitter Piet Vanthemsche spreekt in een reactie over een 'win-winsituatie'. "We zijn blij dat de race naar goedkoper veranderd is in een race naar beter en gezonder. Dit is duidelijk geen 'business as usual', maar een vernieuwende aanpak om dit kwaliteitsproduct in de markt te zetten".

Ketenintegratie
Delhaize is met dit initiatief één van de eerste supermarkten die expliciet kiest voor de strategie van ketenintegratie 'hogerop' in de keten, in plaats van nietsontziend de laagste prijs na te jagen, zoals supers wordt verweten. In België laaide die discussie onlangs op door een uitzending van Panorama.

Fotocredits: standbeeld varkensvoerder, Kevin Bowman
Dit artikel afdrukken