Beter voor iedereen
Delhaize voert voortaan alleen nog maar varkensvlees uit België, van 'varkens die gevoed zijn met een evenwichtige en plantaardige voeding rijk aan natuurlijke Omega 3’. Het vlees krijgt het logo 'Beter voor iedereen’ opgeplakt. Het betreft een unieke samenwerking. Delhaize gaat namelijk de varkenshouders, die per varken 2,59 euro aan meerkosten zullen maken, compenseren. Daarnaast legt Delhaize nog eens een euro per varken toe, om de boeren te steunen. Zij klagen al jaren over (te) lage prijzen voor hun vlees. In totaal investeert Delhaize zo ongeveer 2 miljoen euro per jaar in de Belgische varkenssector.
‘Dit type samenwerking is uniek in België. Delhaize stimuleert innovatie en differentiatie, brengt meerwaarde voor de varkensboerderij en consumenten en helpt zo mee bouwen aan een duurzame toekomst’, citeert De Standaard.
Verbetering voedingswaarde door ander voer
Om tot een wetenschappelijk onderbouwde voersamenstelling te komen heeft Delhaize samengewerkt met de Healthy Farming Association (HFA). Deze organisatie richt zich sinds 2000 op de verbetering van de voedingswaarde van dierlijke producten door het voer aan te passen - in dit geval bijvoorbeeld door minder mais en soja en meer lijnzaad in te zetten. Door juist bij een product dat bij veel mensen dagelijks op het menu staat, zoals varkensvlees, het gehalte aan omega-3 te verhogen, kan een belangrijke stap gezet worden op weg naar verbetering van de gezondheid. De westerse bevolking blijkt gemiddeld slechts 0,5 gram omega-3 per dag op te nemen, waar 2,2 gram de norm is.
Vlees niet langer anoniem
De betrokken varkenshouders (47 tot nu toe, goed voor 300.000 varkens per jaar) zijn daarnaast zeer te spreken over het feit dat door de nieuwe samenwerking hun vlees uit de anonimiteit komt. "Vroeger leverde ik aan het slachthuis, en vanwaar het vlees daarna ging wist ik toen niet", zegt varkenshouder Patrick Rabaeys op Vilt. Boerenbondvoorzitter Piet Vanthemsche spreekt in een reactie over een 'win-winsituatie'. "We zijn blij dat de race naar goedkoper veranderd is in een race naar beter en gezonder. Dit is duidelijk geen 'business as usual', maar een vernieuwende aanpak om dit kwaliteitsproduct in de markt te zetten".
Ketenintegratie
Delhaize is met dit initiatief één van de eerste supermarkten die expliciet kiest voor de strategie van ketenintegratie 'hogerop' in de keten, in plaats van nietsontziend de laagste prijs na te jagen, zoals supers wordt verweten. In België laaide die discussie onlangs op door een uitzending van Panorama.
Fotocredits: standbeeld varkensvoerder, Kevin Bowman
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Het gaat niet goed met Delhaize. Sterker: het gaat heel slecht.
Delhaize kondigde eind september het ontslag van 2500 man personeel aan en de sluiting van 14 winkels en wordt geconfronteerd met zeer ernstige stakingen, waardoor bijna 20 winkel door staking dicht zijn.
Een gezondheidspromotieactie voor gezondere (?) varkens die de varkensboeren €0,0278 per kilo kost bij een karkasgewicht van ca. 93 kilo , en waarvan dus de meerkosten voor de landbouwer €2,59 plus € 1,00 euro per varken voor extra ondersteuning, wordt gedragen door Delhaize. Dat is per kilo karkasgewicht geslacht 93/3,59=€0,0386 per kilo…
Dat betaalt de klant zonder dat die dat merkt.
Is dit een vorm van genereus altruïsme om de kwaliteit van varkens te verhogen en de boeren tegemoet te komen, of een pr-grapje in een tijd dat Delaize het water aan de lippen staat ?
De macht van de grote getallen is niet altijd relevant.
Net zo min als onder de douche piesen echt veel doden aan de zijk zet… eh.. andersom natuurlijk..
Dan kan ik nog wel andere voorbeelden ter overweging geven.
Volgens het gelinkte artikel is een super een winkelier die met schap- en omzetbonussen werkt zodat zijn leverancier die in zijn kostprijs moet verdisconteren, terwijl hij de verkoopprijs van de producten van die leverancier zo laag mogelijk probeert te houden.
Financiele openheid per se hoeft niet, maar wanneer je zegt dat je er ergens op toelegt wil ik graag weten of dat klopt, of dat dat journalisten te verifieren valt.
En over het "klappen": Zolang niet precies gedefinieerd wordt wat een "supermarkt" precies is, en wat het "supermarktsysteem precies is, staat er niets op klappen.
Peter, waarom moeten de financiële details open zijn? Ook Jumbo legt op zijn nieuwe kip toe maar wil niet precies delen hoeveel omdat anders dit gebeurt: supers op klappen wegens tegen elkaar opbieden op het nemen van verlies wegens gebrek aan slimmere strategie.
Het omgekeerde zou dus ook waar kunnen zijn: is dit misschien een 'beetje dom' van Delhaize?
En zo leert Delhaize (met haar financiele openheid-) onze Jumbo een communicatielesje: "Delhaize gaat namelijk de varkenshouders, die per varken 2,59 euro aan meerkosten zullen maken, compenseren. Daarnaast legt Delhaize nog eens een euro per varken toe, om de boeren te steunen. Zij klagen al jaren over (te) lage prijzen voor hun vlees. In totaal investeert Delhaize zo ongeveer 2 miljoen euro per jaar in de Belgische varkenssector."
Principes zijn slechts principes als ze je wat kosten...