De krant vernam dat bij het maken van een reconstructie van de fusiegesprekken tussen de beide supermarktbedrijven.

Drie 'uitdagingen'
De vorig jaar aangetreden nieuwe topman, Frans Muller, zag op drie vlakken forse 'uitdagingen' voor de Belgische supermarktketen weggelegd. Dat waren onder andere de concurrentie van de snel groeiende discounters en en de toenemende druk op marges door steeds groter wordende leveranciers. Bij een eventuele fusie met Ahold zou Delhaize bovendien een forse sprong voorwaarts kunnen maken op het onlinevlak. De keten heeft wel een online-platform, maar Ahold is op dit vlak de Belgen ver vooruit. 'Zeker sinds de overname van bol.com', schrijft RetailDetail.

Defensieve vlucht naar voren
Frans Muller zou haast hebben met de gesprekken, omdat op dit moment beide bedrijven 'nog min of meer als gelijkwaardig' zijn. "Een of twee jaar wachten en ondertussen tegenvallende resultaten boeken zou de onderhandelingspositie van de Belgen immers ondermijnen", analyseert De Telegraaf. Dan zou er eerder sprake zijn van een overname, waar nu een fusie nog mogelijk lijkt. Bij een fusie worden minder bezwaren van de Belgische vakbonden verwacht.

Franchisers beperkt in hun handelingsvrijheid
Een andere partij die minder blij is met de mogelijke samensmelting, zijn de franchisers van Delhaize. Ruim 700 van de 880 Delhaizewinkels zijn in handen van franchisenemers. 'In tegenstelling tot bij AH zijn winkeliers van Delhaize vrijwel volledig vrij als het gaat om assortiment en winkelinrichting', schrijft Distrifood op basis van een artikel in het AD. Bij AH hebben franchisers een beperkte handelingsvrijheid die niet veel verder gaat dan 'een beperkt assortiment lokale producten'.

Dat beleid legt de Nederlandse grootgrutter echter geen windeieren en zou ook voor Delhaize-winkeliers aantrekkelijk kunnen zijn, zegt retaildeskundige Paul Moers. "De concurrentie is heftig. Daarom moet je je als keten overal hetzelfde presenteren. Of je nu in Brussel of Meersel-Dreef bent, de winkel moet voor de klant herkenbaar zijn. Dat leidt bovendien onmiddellijk tot kostenbesparingen. Kijk alleen al naar de distributie. Die is bij Albert Heijn gewoon veel efficiënter dan bij Delhaize. Belgische franchisenemers zijn daar enorm bij gebaat", citeert het AD.

Fotocredits: Delhaize Group
Dit artikel afdrukken