Supermarktconcern Ahold Delhaize boekt over heel 2022 een omzet van €87 miljard, een stijging van ruim 15%. Dat levert het concern €3,7 miljard winst op. Toch is het volgens topman Frans Muller een forse deuk in de 3,6 cent die hij op een euro verdient in Nederland en België; vorig jaar was dat nog 4,4 cent. Ophef op de social media, bezorgdheid in België zijn het gevolg.
"We proberen prijzen zo laag mogelijk te houden," zegt bestuursvoorzitter Frans Muller van Ahold Delhaize op Nu.nl, onder meer door de prijzen "aanzienlijk minder te verhogen dan de inflatie op voedingsmiddelen van 14,5%". Welk deel van de inflatie Ahold Delhaize dan voor eigen rekening heeft genomen, kon Muller niet zeggen. Wel duidelijk is dat het supermarktconcern dat zijn winst in euro's telt, profiteerde van de sterke dollar. In de VS, waar Ahold Delhaize maar liefst twee derde van zijn omzet boekt, steeg de omzet met 7,9%, terwijl de omzetstijging in Europa op 5% uitkwam bij een ruim twee maal zo hoge inflatie als gevolg van de gascrisis in Europa.

In 2022 voerde Ahold Delhaize al een aantal besparingsmaatregelen door. In totaal bespaarde het concern €979 miljoen euro, ofwel €100 miljoen meer dan gepland. Maar ook voor 2023 staat er een miljard aan besparingen op stapel. "Want veel van de uitdagingen van vorig jaar zetten door en worden in 2023 mogelijk intenser", zegt Muller. Daarom zullen de ketens van Ahold Delhaize vaker samen producten inkopen, hun informaticasystemen delen en wordt de interne organisatie bij Ahold Delhaize meer 'gestroomlijnd'. Er zal minder beroep gedaan worden op externe werkkrachten als freelancers en consultants; "in de winkels en de magazijnen" blijven zulke ingrepen uit, benadrukt Muller in De Tijd.

Volgens Muller is België 'een lastige markt', waar het concern nadrukkelijk op zoek moet naar structurele besparingen, aldus De Standaard. Er zijn "te veel supermarktspelers, te veel supermarkten en te veel winkelruimte", waardoor verschillende ketens al verlies maken. Ook komen er voortdurend nog nieuwe supermarkten bij, en nemen de grensverkopen toe. "Per saldo krimpt de markt," en dus ligt er voor Delhaize maar één weg open: nauwer samenwerken met Albert Heijn. Die formule is 'het winnende paard', dat marktaandeel blijft winnen in die zeer moeilijke markt met te veel spelers.

En dat is best wel een dingetje.

Niet alleen is Delhaize in België veel groter dan Albert Heijn, ook is de organisatie duurder - verhoudingsgewijs zijn er meer medewerkers met een langer dienstverband en bovendien kent België 'automatische loonindexering' waardoor de loonkosten automatisch omhoog gaan met prijsstijgingen in de economie. Een uitdaging dus voor Delhaize, en ook voor Ahold Delhaize, als de honderden zelfstandigen (die de Delhaize-filialen uitbaten) binnenkrot ontdekken dat ze AH op hun gevel kunnen zetten, schrijft De Standaard.

Delhaize zou kunnen beginnen met de introductie van meer huismerken. In de Benelux nam de verkoop van huismerken afgelopen jaar met 2 procentpunt toe, doordat consumenten meer wilden besparen. "Albert Heijn zette nadrukkelijker in op de goedkoopste huismerken door zijn aanbod goedkope instapproducten, de ‘prijsfavorieten’, uit te breiden. Bij Delhaize is dat gamma goedkoopste producten minder sterk uitgesproken. Delhaize lanceerde wel ‘de kleine leeuwtjes’, een gamma bestaande huismerken tegen relatief scherpe prijzen".

Muller verwacht dat de voedingsinflatie stilaan de goede kant op gaat. Sommige grondstoffen dalen in prijs, net als energie. "We praten nu met de leveranciers om die lagere kosten ook door te rekenen. Toen de prijzen stegen, hebben ze dat ook gedaan", aldus Muller. Die opmerking komt hem in Nederland op scepsis te staan. "Het lijkt alsof Muller heel erg rekening houdt met de consumenten, maar je moet toch wel heel eerlijk zeggen dat Ahold een klassieke truc toepast, want vorig jaar zijn de prijzen, net zoals in andere supermarkten, de prijzen ernstig opgeschroefd. Uiteindelijk blijft Albert Heijn gewoon een veel te dure supermarkt,” zegt retaildeskundige Rupert Parker Brady tegen RTL Z.

Anderen prijzen Muller omdat hij als eerste zegt dat de prijzen weer moeten dalen.