Hoe precies en per wanneer is nog niet duidelijk, maar de Belgische supermarkt Delhaize kondigt het al wel aan: er komen voedingslabels op de huismerkproducten om consumenten te informeren over de "nutritionele kwaliteit", schrijft Gondola. "Het concept werd al getest bij een selectie van klanten en deze waren unaniem positief over het aanbieden van een nutriscore bij producten”, heet het.

De supermarktketen wil met het initiatief de Belgische consumenten helpen gezondere keuzes te maken. Delhaize lanceerde met het oog hier op ook al een platform waar klanten met hun dagelijkse voedingsuitdagingen terecht kunnen. In een directe dialoog met de klanten, met vrolijke acties maar ook door slim gebruik te maken van de big data van klantenkaarten en aankoopgedrag, wil Delhaize zijn klanten beter begeleiden in een evenwichtig voedingspatroon.

Ook in Nederland speelt het idee van een voedselkeuzelogo opnieuw. Juist vandaag kondigde staatssecretaris Blokhuis (VWS) aan een onderzoek te starten naar een nieuw voedselkeuzelogo. Bij ons neemt op dit moment de politiek het initiatief.

Ik Kies Bewust, Klavertje, Vinkje, Appje
Dat beeld is echter niet helemaal juist. De eerste voedselkeuzelogo's in Nederland werden geïntroduceerd door Unilever en FrieslandCampina (Ik Kies Bewust, de voorloper vanuit de levensmiddelenindustrie van het Vinkje) en Albert Heijn (het Klavertje). Die werden door de Gezondheidsraad politiek gedwongen te fuseren tot het Vinkje. Dat huwelijk liep door het verwarrende blauwe Vinkje verkeerd af, waarna het voedsellogo - dat inmiddels een warenwettelijke status had gekregen - door voormalig minister van Volksgezondheid Edith Schippers uit de wet werd geschrapt. Daarmee verdween het.


commercial voor het AH klavertje uit 2006


Het Appje van het Voedingscentrum moest het vervangen, maar lijkt nu weer niet te voldoen. Of het ministerie en de Nederlandse politiek weten wat zij willen en welk historisch paadje inmiddels is gelopen, is onduidelijk. Ahold-Delhaize stoort zich niet aan het gerommel in de Lage Landen en experimenteert in België met nieuwe vormen van volksgezondheid via huismerken. Dat is commercieel en qua volksgezondheid een slimme en te waarderen zet als mensen daardoor een gezonder voedingspatroon aan kunnen nemen
Dit artikel afdrukken