Weet u het nog? Ik kies Bewust, het Klavertje van AH en later Vinkje. Toen kwam er een Appje. En nu moet er in Nederland kennelijk weer zo'n logo worden gekozen. Ahold-Delhaize lijkt zich er trekt zich niets meer van aan en experimenteert in België met een eigen weg.
Hoe precies en per wanneer is nog niet duidelijk, maar de Belgische supermarkt Delhaize kondigt het al wel aan: er komen voedingslabels op de huismerkproducten om consumenten te informeren over de "nutritionele kwaliteit", schrijft Gondola. "Het concept werd al getest bij een selectie van klanten en deze waren unaniem positief over het aanbieden van een nutriscore bij producten”, heet het.
De supermarktketen wil met het initiatief de Belgische consumenten helpen gezondere keuzes te maken. Delhaize lanceerde met het oog hier op ook al een platform waar klanten met hun dagelijkse voedingsuitdagingen terecht kunnen. In een directe dialoog met de klanten, met vrolijke acties maar ook door slim gebruik te maken van de big data van klantenkaarten en aankoopgedrag, wil Delhaize zijn klanten beter begeleiden in een evenwichtig voedingspatroon.
Ook in Nederland speelt het idee van een voedselkeuzelogo opnieuw. Juist vandaag kondigde staatssecretaris Blokhuis (VWS) aan een onderzoek te starten naar een nieuw voedselkeuzelogo. Bij ons neemt op dit moment de politiek het initiatief.
Ik Kies Bewust, Klavertje, Vinkje, Appje
Dat beeld is echter niet helemaal juist. De eerste voedselkeuzelogo's in Nederland werden geïntroduceerd door Unilever en FrieslandCampina (Ik Kies Bewust, de voorloper vanuit de levensmiddelenindustrie van het Vinkje) en Albert Heijn (het Klavertje). Die werden door de Gezondheidsraad politiek gedwongen te fuseren tot het Vinkje. Dat huwelijk liep door het verwarrende blauwe Vinkje verkeerd af, waarna het voedsellogo - dat inmiddels een warenwettelijke status had gekregen - door voormalig minister van Volksgezondheid Edith Schippers uit de wet werd geschrapt. Daarmee verdween het.
commercial voor het AH klavertje uit 2006
Het Appje van het Voedingscentrum moest het vervangen, maar lijkt nu weer niet te voldoen. Of het ministerie en de Nederlandse politiek weten wat zij willen en welk historisch paadje inmiddels is gelopen, is onduidelijk. Ahold-Delhaize stoort zich niet aan het gerommel in de Lage Landen en experimenteert in België met nieuwe vormen van volksgezondheid via huismerken. Dat is commercieel en qua volksgezondheid een slimme en te waarderen zet als mensen daardoor een gezonder voedingspatroon aan kunnen nemen
Dit artikel afdrukken
De supermarktketen wil met het initiatief de Belgische consumenten helpen gezondere keuzes te maken. Delhaize lanceerde met het oog hier op ook al een platform waar klanten met hun dagelijkse voedingsuitdagingen terecht kunnen. In een directe dialoog met de klanten, met vrolijke acties maar ook door slim gebruik te maken van de big data van klantenkaarten en aankoopgedrag, wil Delhaize zijn klanten beter begeleiden in een evenwichtig voedingspatroon.
Ook in Nederland speelt het idee van een voedselkeuzelogo opnieuw. Juist vandaag kondigde staatssecretaris Blokhuis (VWS) aan een onderzoek te starten naar een nieuw voedselkeuzelogo. Bij ons neemt op dit moment de politiek het initiatief.
Ik Kies Bewust, Klavertje, Vinkje, Appje
Dat beeld is echter niet helemaal juist. De eerste voedselkeuzelogo's in Nederland werden geïntroduceerd door Unilever en FrieslandCampina (Ik Kies Bewust, de voorloper vanuit de levensmiddelenindustrie van het Vinkje) en Albert Heijn (het Klavertje). Die werden door de Gezondheidsraad politiek gedwongen te fuseren tot het Vinkje. Dat huwelijk liep door het verwarrende blauwe Vinkje verkeerd af, waarna het voedsellogo - dat inmiddels een warenwettelijke status had gekregen - door voormalig minister van Volksgezondheid Edith Schippers uit de wet werd geschrapt. Daarmee verdween het.
commercial voor het AH klavertje uit 2006
Het Appje van het Voedingscentrum moest het vervangen, maar lijkt nu weer niet te voldoen. Of het ministerie en de Nederlandse politiek weten wat zij willen en welk historisch paadje inmiddels is gelopen, is onduidelijk. Ahold-Delhaize stoort zich niet aan het gerommel in de Lage Landen en experimenteert in België met nieuwe vormen van volksgezondheid via huismerken. Dat is commercieel en qua volksgezondheid een slimme en te waarderen zet als mensen daardoor een gezonder voedingspatroon aan kunnen nemen
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dick, ik zei iets anders, maar jij hoort graag jezelf. Nogal dwingend bovendien. Daarom laat ik het verder maar.
Daar heb je helemaal gelijk in, Dick: we leven inmiddels onder Rutte3 in een corpocratie,
met overheid en kiezer als quantités négligeables.
Zie ook de #dividendbelasting-soap.
Dick, ik stelde het bedrijfsleven - onder leiding toen van een prima externe voorzitter, ik maakte haar persoonlijk mee in die tijd - als heldhaftiger voor dan jij kunt denken en ik stel de overheid voor als storende quantité négligeable.
Stel je Schippers #8 niet wat al te heldhaftig voor, Dick?
Zij was het die er een klap op gaf als enig NL-erkend logo, inderdaad:
de bekende ineffectieve slager-keurt-eigen-vlees zelfregulering-met-een-overheidsstempel.
Eind 2016 werd onder grote politieke en maatschappelijke druk gemeld dat er
eind 2017 geen enkele vink meer op een product mocht prijken.
Lubach dreef er de spot mee.
Eind van de vinkensoap is vervolgens onder diezelfde daadkrachtig optredende Minister van Tabak geworden, dat er nu tot eind 2018 nieuwe producten met vinkjes gefabriceerd mogen worden, die ook nog tot houdbaarheidsdatum - kan nog jaren zijn - verkocht mogen blijven worden.
Dat gaf de vinkjesbusiness van Schuttelaer & Co wat extra ademruimte om hun
"Choices-"imperium wereldwijd zelfs nog verder uit te breiden.
BTW: Al iets gehoord van dat onderzoek naar een nieuw voedsellogo-systeem
dat eind vorig jaar klaar moest zijn (kennelijk al naar de zomer verschoven).
Of van die app die ons moest gaan vertellen wat (on)gezond is?
Eind van dit traineer & manipuleer-liedje is - net als met het statiegeld - dat het
weer jaren kan duren eer de consument een simpel, duidelijk, onafhankelijk en
betrouwbaar tooltje krijgt om te voorkomen te veel suiker, vet & zout binnen te krijgen.
Van de Cie Verduurzaming Voedsel hoeven we ook niet veel te verwachten: haar eigen wetenschappelijke commissie gaf eerder reeds aan het ambitieniveau laag te vinden.
In de praktijk blijft de reductie van suiker, zout en vet nog steeds bedroevend.
Ook zoiets simpels & effektiefs als een suikertax moet eerst weer uitgebreid onderzocht worden,
terwijl Rutte3 er wél een contraproductieve BTW-verhoging op groenten & fruit doorheen jast.
Daarbij opnieuw jokkend dat dat "van Brussel" niet anders zou mogen.
Alles bij elkaar een fraai staaltje overheids"preventie" van obesitas en hart- en vaatziekten.
Dick, je feitenkennis van de finale van Vinkje schiet tekort. De minister maakte een einde aan alles. En dat deed ze eigenhandig. Zeer tegen de zin van Vinkje en velen daar omheen. Vinkje was bezig zich nogal te transformeren omdat het Vinkje duidelijk niet werkte.
Onze overheid doet iets anders dan - zoals jij suggereert - ‘luisteren naar’/'de oren laten hangen naar': ze doet niets, wacht tot het bedrijfsleven iets doet en als bedrijven niets doen, verwijt de overheid hen dat. Als ze dan toch iets doen, zegt de overheid vervolgens dat zij zo goed bezig is met haar beleid van zaken uit de markt laten komen. Hoe dat werkt kon je zien tijdens de voedseltop van begin 2017. Ik schreef er destijds een aardig stukje over onder de naam voedselflop. Misschien herinner je je uit dat stukje dat zelfs het bedrijfsleven zich achter de oren krabt over zo'n overheid (juist omdat er zaken zijn die algemeen verbindend zijn, cq. een level playing field vereisen).